Investičná mudrovačka na tému Facebook

Pavol Duda

Pre tých, ktorí sa trošku orientujú v denných správach, určite nie je novinkou rozruch okolo spoločnosti Facebook. Škandál, ktorým si firma prechádza, určite neprospieva jej povesti, a čo je pre nás dôležitejšie, ani akciám na burze. Otázka za milión teda znie: Je FB momentálne vhodnou kúpou?

Na úvod trošku mudrovačky

Pre prípad úniku citlivých údajov o zákazníkoch si nemusíme chodiť ďaleko do histórie. Pred niečo vyše pol rokom sa firma Equifax stala terčom hackerských útokov, počas ktorých bolo ukradnutých niekoľko miliónov osobných údajov. Aby to firma ešte zhoršila, tak si to nechala pre seba a keď to vyšlo na svetlo sveta, reakcia trhov na seba nenechala dlho čakať. Akcie firmy padli z približne $140 na $92 a odpísali takmer 35%. Equifax bola nútená podniknúť kroky na nápravu situácie a bez toho aby sme zachádzali do detailov sa dnes akcie firmy nachádzajú na úrovni cca $120. Či ide o podobné situácie, si musí každý čitateľ zodpovedať sám.

Reklamný biznis

Vlna odporu voči Facebooku sa začala šíriť médiami, ako to vo svete týchto gigantov chodí. #deletefacebook vyzývala ľudí, aby si zmazali svoje účty z najpopulárnejšej sociálnej siete. Len pre informáciu, 1.000.000 zmazaných účtov predstavuje približne 0,05% z aktívnych užívateľov Facebooku. Otázne je, či títo užívatelia svoje účty časom znovu neobnovia.

Facebook generuje svoje príjmy z reklamy a zatiaľ nie je známe že by inzerujúce firmy presúvali svoje reklamné budgety niekam inam. Na druhej strane, reklamný biznis tu bol dávno pred Facebookom. Má svoju veľkosť a aj svoje hranice, a tie nebudú rásť donekonečna, len aby mohol rásť donekonečna aj Facebook.

Konkurenčná výhoda?

Ak používate Facebook, zrejme máte aj messenger, instagram, whats up. A ak aj nie práve vy, tak zrejme väčšina vašich známych ich používa a v budúcnosti, ak o nich budete chcieť niečo vedieť, opýtať sa, byť v kontakte, tak zrejme vás to bude lákať si nejakú z týchto app-iek stiahnuť. A netýka sa to len ľudí, ale aj firiem alebo informácii a recenzií o najrôznejších produktoch. Facebook je teda najsilnejší práve kvôli jeho masívnej užívateľskej základni. Má na účtoch približne $40mld a operuje bez dlhu. Je teda nepravdepodobné, že mu začne rásť konkurencia, ktorú by si časom nemohol kúpiť.

Valuácia

O firmách zo skupiny FANG (Facebook, Amazon, Netflix, Google) sa často hovorí, že sú predražené a vysoké valuačné ukazovatele im dávajú za pravdu. Ak bol Facebook predražený, neznamená to, že po poklese sa obchoduje za fair cenu. Možno je len menej predražený.

Viem si predstaviť, že existujú účty, pre ktoré súčasný škandál predstavuje dobrý bod pre vstup do investície. Sú to účty, ktoré majú voľné prostriedky, chcú mať Facebook dlhodobo vo svojom portfóliu, veria, že súčasná situácia je dočasná a veria v budúcnosť Facebooku. V prípade, že súčasné vyšetrovanie „ublíži“ cene akcií ešte viac, budú mať ďalší cash na prikupovanie do pozície.

Pre zaujímavosť, Facebook dosahuje Piotroski skóre 9.

V neprospech Facebooku hovorí napríklad fakt, že Mark Zuckerberg presvedčil investorov k schváleniu takej akcionárskej štruktúry, že aj po darovaní celého svojho majetku na charitatívne účely má Mark dostatok hlasovacích práv na ovládanie firmy. Nikde ale nie je napísané, že Mark sa pre spoločnosť nemôže stáť skôr záťažou ako dobrým lídrom. Je teda otázne, ako by ho v takom prípade zbavili jeho CEO funkcie.

Iné možnosti.

Pred troma rokmi mi firma Volkswagen dala cennú lekciu. Po svojom škandále s emisiami poslali celý automobilový sektor do červených čísel. Mnohí sa vtedy pozerali na firmu s pochybným manažmentom a nie celkom pro-investorským správaním. No škandál poslal mnohé skvelé automobilky s financiami vo výbornom stave a skvelým manažmentom na viac než atraktívne úrovne. To isté môže byť aj tento prípad. A môžeme sa pozerať iným smerom na firmy, ktorých akcie boli škandálom zasiahnuté, môžu teoreticky aj profitovať z prípadného neúspechu Facebooku. Takáto firma môže byť napr. jeho najväčší rival Google.

Záver

Ak ste čakali, že sa v článku dozviete odpoveď na to, či je Facebook dobrá kúpa, zrejme ste nedostali konkrétnu odpoveď. Tento článok neslúži ako investičné odporúčanie žiadnej zmienenej firmy. Slúži skôr ako študijný materiál toho, ako môže vyzerať mentálne nenáročný filter a uvažovanie o firmách. Ako ste si mohli všimnúť, boli použité iba približné údaje. Tie stačia na vytvorenie nejakého základného filtra, cez ktorý mnohé investície neprejdú. Na ďalšie rozhodnutia si však už každý investor musí spraviť svoju domácu úlohu. Tu prichádzajú na rad tvrdé čísla. Valuácia, porovnávanie s inými potencionálnymi investíciami.

A čo vy? Uvažujete alebo už vlastníte pozíciu vo Facebooku? Majú už najhoršie za sebou? Myslíte, že je vhodný čas na nákup? Alebo pôjdu ešte nižšie? A čo hovoríte na Google? Podeľte sa o svoje názory do komentárov alebo nám pošlite svoje argumenty, ktoré podľa Vás stoja za zmienku...

5 Komentárov
Róbert Gerebenits 17. apríla 2018
| | |
Facebook som nakúpil počas dipu a som 9,5% v pluse, presne ako sa dalo asi očakávať. A dôvod za tým že FB pôjde ešte cenou hore je podľa mna tiež jednoduchý.. veľké svetové spoločnosti ešte stále tlačia neskutočné peniaze do reklamy formou TV, billboardov atd a je len otázkou času kedy začnú masový marketing cez sociálne siete a vtedy Instagram a Facebook budú horieť ziskom :)