Cez koho investovať – výber brokera

Toto je významný update/upgrade článku, ktorý bol pôvodne publikovaný 19.7.2014

Ak chceš ako fyzická osoba investovať na burze, či už do akcií, dlhopisov, ETF, či čohokoľvek iného, nevyhnutne budeš potrebovať účet u brokera

Broker je spoločnosť oprávnená obchodovať na kapitálových trhoch, ktorá Ti sprostredkuje realizáciu transakcií (nákupov a predajov) podľa Tvojich pokynov. Aj keď stále ešte existujú tradiční, tzv. kamenní brokeri (do tejto kategórie patria napríklad banky), vo väčšine prípadov už ide o spoločnosti, ktoré svoje služby ponúkajú primárne online. To však neznamená, že by „online“ brokeri boli menej spoľahliví ako tí kamenní. A dokonca už ani neplatí, že rozsah služieb je užší.

Ako vybrať správneho brokera?

Neexistuje univerzálne pravidlo, podľa ktorého stanovíš, ktorý broker je „správny“. Každý máme inú situáciu, iný stupeň znalostí, inú stratégiu, iné očakávania. Dá sa však pomenovať niekoľko oblastí, na ktoré sa pri výbere brokera sústrediť:

  • Dôveryhodnosť a reputácia – Ako dlho je broker na trhu? Akej regulácii podlieha? Aký je „veľký“? Aké sú jeho hodnotenia používateľmi a nezávislými inštitúciami?
  • Poplatky – Akýmsi „pravidlom pravej ruky“ je, že celková výška poplatkov (nákup + správa + predaj) by nemala presiahnuť 1% hodnoty investície. Závisí teda od toho, aké sumy budeš investovať.
  • Rozsah pokrývaných trhov a „tried aktív“ – Chceš investovať len do akcií? Alebo aj do dlhopisov, ETF, cudzích mien, komodít, derivátov, … A stačia Ti americké burzy, alebo chceš aj európske či ázijské? Daj pozor na brokerov, ktorí obchodujú len deriváty (napr. CFD). Tieto sa síce tvária ako napr. akcie, ale nestávaš sa reálnym vlastníkom a tým pádom nedostávaš ani dividendy.
  • Ochrana účtu pre prípad insolventnosti brokera, podvodu alebo odcudzenia
  • Minimálny počiatočný vklad – Koľko minimum peňazí musím na úvod vložiť a aký je minimálny povolený zostatok
  • Dodatočné služby – Aký komplexný reporting poskytuje broker? Aké dodatočné nástroje, analýzy, a pod. dáva k dispozícii?
  • Zákaznícky servis a podpora – Ako na teba pôsobí kontakt s nimi, ako ti „sadne“ platforma na zadávanie príkazov (je prehľadná, prispôsobiteľná, …)

Z čoho vyberať?

Na Slovensku dostupných je niekoľko relevantných brokerov. V skutočnosti je ich viac, len som sa snažil spraviť úvodný filter a predstaviť predovšetkým tých, o ktorých stojí za to uvažovať.

Takže, tu sú:

  • Interactive Brokers
  • Lynx
  •  DeGiro (update 24.10.2018: od 23.10.2018 si už Slováci účet u DeGiro neotvoria. DeGiro aktuálne umožňuje otvoriť účet iba rezidentom krajín, v ktorých má pobočky. Už otvorené účty zostávajú nedotknuté.)
  • XTB Brokers

Poďme sa na nich teraz pozrieť detailnejšie:

Interactive Brokers

Interactive brokers (IB) sú americká spoločnosť s históriou od roku 1977, pričom meno Interactive brokers prvýkrát použila v roku 1993. Pod symbolom IBKR sú obchodovaní na burze v New Yorku (NYSE). Ich vlastné imanie v roku 2018 dosiahlo 6 miliárd USD. Sídlo majú v USA, no pobočky majú v Kanade, Austrálii, Británii, Japonsku, Indii a Hong-Kongu. Pýšia sa investičným ratingom od Standard & Poor’s. Okrem regulácie zo strany SEC sú členmi NYSE, SIPC, FINRA a podliehajú regulácii príslušných orgánov v jednotlivých krajinách pôsobenia. V rokoch 2012 až 2018 získali od v hodnotení Barron’s ocenenie Best Online Broker.

IB ponúka cez svoju platformu Trader Workstation prístup na 120 trhov v 26 krajinách a umožňuje obchodovať v 22 rôznych menách. Ponúka prakticky plnú škálu produktov od akcií, dlhopisov, ETF, opcií, až po finančné deriváty a forex.

U IB si dokážeš otvoriť dva základné typy účtov – „cash“ a „margin“. Pri „Cash“ účte môžeš obchodovať len s prostriedkami, ktoré máš na účte (tzn. žiadna „páka“) a minimálny počiatočný vklad IB od tohto roku už nevyžaduje. Ak chceš maržový (margin) účet, potrebuješ na úvod vložiť najmenej 2000 USD alebo ich ekvivalent.

Ochrana účtu je poňatá veľmi štedro. Ide o kombináciu ochrany zo strany SIPC (Securities Investor Protection Corporation) a komerčného poistenia u Lloyd’s. Výška krytia je do 30 mil. USD per typ účtu (z toho max. 1 mil. cash), avšak maximálne do kombinovanej výšky 150 mil. USD (pre prípad, že máš viacej typov účtov). Ochrana sa, samozrejme, vzťahuje na „zlyhania“ na strane brokera (úpadok, sprenevera, …), nie na poklesy trhu.

Čo sa týka poplatkov, tak v princípe za obchody na US burzách (akcie, ETF, Warranty) zaplatíš 0.005 USD za akciu, minimálne však 1 USD a maximálne 1% z ceny obchodu. Okrem toho platíš ďalšie transakčné poplatky a FINRA poplatky, ktoré sumárne predstavujú 0.000132 USD za akciu.

Na európskych burzách je to už horšie, platíš 0.1% z ceny transakcie, minimálne však 4 EUR, maximum väčšinou nie je stanovené. Minimálna cena sa tiež odvíja od krajiny, burzy a tiež meny transakcie, 4 Eurá sú za Euro denominované transakcie. IB pri cash účte neposkytuje automatickú konverziu meny, len pri maržovom. Za konverziu EUR na USD resp. naopak tak zaplatíš cca 4 Eurá.

IB však účtuje tzv. „Activity fee“. Ide o akési predplatné na transakcie vo výške 10 USD (alebo ekvivalentu v inej mene) mesačne na všetky účty s hodnotou nižšou ako 100 000 USD. To znamená, že ak máš účet v hodnote do 100 000 USD a spravíš počas mesiaca transakcie s poplatkami menšími ako 10 USD, bude Ti na konci mesiaca doúčtovaná suma do 10 USD. Pri hodnote účtu nižšej ako 2000 USD stúpne tento poplatok na 20 USD mesačne.

IB obchodovacia platforma (v ponuke je online WebTrader a stiahnuteľná aplikácia TraderWorkstation a tiež mobilná aplikácia) ponúka množstvo funkcií. Primárne je určená aktívnym obchodníkom, takže Papučový investor väčšinu z funkcií nevyužije (používateľský manuál k Trader Workstation má vyše 1500 strán). Moja obľúbená funkcia je však Rebalansovanie, kde si nastavíš požadované percentuálne váhy jednotlivých investícií a IB automaticky vygeneruje potrebné obchodné príkazy. Okrem toho z online Account Management rozhrania máš prístup k bohatým možnostiam reportingu, v princípe si dokážeš „naklikať“ takmer akýkoľvek report chceš.

Podporu dokážeš dostať buď telefonicky, cez správu alebo formou online chat-u v anglickom jazyku. Celková úroveň podpory je podľa môjho názoru vyhovujúca.

Nakoniec je dôležité poznamenať, že IB sa pýši najlepšou exekúciou obchodov – t.j. garantuje najlepšiu cenu na trhu. K tomuto slúži ich „smart routing“ algoritmus. Aj keď pre dlhodobých investorov toto nie je až tak dôležité, pre trader-ov je táto funkcionalita kritická.

Lynx

Lynx bol založený v roku 2006 v Holandsku a aktuálne má zastúpenie v 9 krajinách Európy, vrátane Čiech a Slovenska. Počas svojho pôsobenia získal viacero ocenení najlepšieho v  brokera Holandsku od investičných časopisov ako Beleggers Belangen, Handelsblatt, či Cash.

Lynx je v podstate Interactive Brokers technológia zabalená do Lynx „krabičky“. To znamená, že obchodovacia platforma, pokrytie trhov, produktov a mien, kvalitná exekúcia príkazov, regulácia, ochrana účtu, reporting a doplnkové funkcie sú totožné s Interactive Brokers. Dokonca aj proces otvorenia účtu je veľmi podobný (a relatívne rozsiahly a pre začiatočníka aj trochu komplikovaný).

Čím sa Lynx od IB líši, sú tri základné veci: minimálny vklad, poplatky a podpora.

U Lynxu si otvoríš účet, cash aj maržový, s minimálnym vkladom 2000 EUR.

U Lynxu za US akcie zaplatíš 0.01 USD za akciu, minimálne 5 USD, maximálne 1% z objemu transakcie. Za EUR akcie a ETF zaplatíš 0.12% z objemu transakcie, minimálne 6 EUR. Lynx však nemá tzv. Activity fee ako IB, takže ak spravíš mesačne maximálne 1-2 transakcie, oplatí sa nákladovo viac Lynx ako IB (avšak len do hodnoty portfólia 100 000 USD). Okrem toho však má Lynx poplatok za výbery z účtu. Vždy prvý výber v kalendárnom mesiaci je zadarmo. Všetky ďalšie sú spoplatnené sumou 300CZK / 8 EUR / 10 USD.

Veľmi dôležitou výhodou Lynxu oproti IB je telefonická podpora v českom jazyku. Takže ak máš problém s angličtinou, alebo len proste preferuješ na komunikáciu český jazyk, Lynx je pre Teba vhodnejší.

Update 9.7.2019: Od júla 2019 nadviazal Papučový investor spoluprácu so spoločnosťou TRIM Broker. TRIM je sprostredkovateľom pre Lynx a ak si účet otvoríš cez neho, tak okrem všetkých výhod a parametrov Lynx účtu získaš aj prístup ku kvalitne spracovaným investičným vzdelávacím materiálom. Ak si navyše aj prémiovým členom Papučového investora, dostaneš od TRIM Broker-a navyše bonus pri obchodovaní akcií a ETF v USD. Viac informácií a možnosť otvoriť účet nájdeš na tejto stránke

DeGiro

(update 24.10.2018: od 23.10.2018 si už Slováci účet u DeGiro neotvoria. DeGiro aktuálne umožňuje otvoriť účet iba rezidentom krajín, v ktorých má pobočky. Už otvorené účty zostávajú nedotknuté.)

DeGiro vznikol v roku 2013 v Holandsku. Je regulovaný Holandským Úradom pre Finančný trh (AFM) a holandskou centrálnou bankou (DNB). Aktuálne pôsobí v 18 krajinách Európy, vrátane Čiech. Počas svojej krátkej histórie získal viacero ocenení za najlepšieho/najlacnejšieho „execution-only“ online brokera od Financial Times, Investors Chronicle, Investir, či Handelsblatt. Na svojich stránkach zverejňuje aktuálne štatistiky hopodárenia, k 30.6.2018 dosiahol polročné tržby vyše 27 mil. EUR, čo je oproti roku 2017 nároast o 41% a počet účtov sa za rok zvýšil o 64% na vyše 305 tisíc. DeGiro je na najlepšej ceste stať sa najväčším európskym online brokerom.

Umožňuje obchodovať na vyše 60 burzách v 30 krajinách sveta a rozsah produktov je praktiky rovnaký ako pri IB  a Lynxe. U DeGiro si môžeš otvoriť základný alebo maržový účet s minimálnym vkladom 1 Euro. Proces otvorenia účtu je pritom veľmi rýchly, podstatne rýchlejší ako pri IB alebo Lynx. Dôležité však je, že účet si otváraš v konkrétnej krajine a v konkrétnej mene a v konkrétnom jazyku, takže pre slovenského investora je najlepšie otvoriť si účet v krajine používajúcej EURO a podľa preferencií buď angličtinu, nemčinu alebo španielčinu. Pri otvorení si účtu v Čechách totiž budeš mať účet v CZK a budeš tak vystavený permanentnej hrozbe kurzových pohybov.

Ochranu účtu má DeGiro vyriešenú tak, že účty spadajú pod holandskú ochrannú schému investícií a sú pre prípad úpadku brokera alebo sprenevery chránené do výšky 20 000 EUR. DeGiro poukazuje na skutočnosť, že všetok klientsky majetok je oddelený nielen na samostatných účtoch, ale aj fyzicky, a to v samostatnom truste (spoločnosti), ktorého jedinou činnosťou je správa majetku klientov a nesmie vykonávať žiadnu inú komerčnú činnosť. V princípe ide o veľmi bezpečné nastavenie, je však na každom z nás, aby sme posúdili dostatočnosť tohto zabezpečenia pre náš pokoj duše.

Poplatky sú oblasťou, v ktorej DeGiro exceluje. Za US akcie zaplatíš za transakciu 0.50 USD + 0,004 USD / akciu. Nenašiel som nič lacnejšie nikde. V rámci Európy je cena za transakciu pri akciách vo väčšine prípadov 4 EUR + 0.058% z objemu transakcie. ETF nakúpiš za 2 EUR + 0.038% za transakciu, s výnimkou zoznamy tzv. „free“ ETF, ktoré nakúpiš bez poplatku. Okrem toho DeGiro účtuje poplatok 2.50 EUR ročne za každú burzu, na ktorej si počas roka realizoval transakciu alebo držíš pozíciu. Dobrým bonusom pri DeGiro je automatická konverzia meny aj pri basic cash účte. Nemusíš sa starať o prevody z jednej meny na inú, DeGiro za poplatok 0.1% zamení Tvoje EUR na potrebnú menu a zrealizuje transakciu. Nevýhodou tohto však je, že keď investíciu v cudzej mene odpredáš, prípadne z nej prijmeš dividendy, tieto sumy sa tiež automaticky konvertujú na základnú menu (EUR). Čiže ak pravidelne investuješ do US akcií, vždy pri predaji prechádzaš konverziou na EUR a pri nákupe na USD, spolu so zaplatením 0.1% poplatku.

DeGiro naozaj ponúka minimálne poplatky. Dokáže tak učiniť aj preto, že v rámci otvárania účtu dávaš súhlas na tzv. „securities lending“, t.j. k tomu, že Tvoje akcie/ETF budú môcť byť za zábezpeku požičané tzv. „Short sellerom“, t.j. tým, ktorí špekulujú na pokles ceny, požičajú si akcie, ktoré predajú a po  poklese ceny znovu nakúpia a vrátia. Ide o relatívne bežnú prax. Podobnú možnosť, avšak ako voliteľnú, ponúka aj IB pre účty s viac ako 50 000 USD s tým, že výnos môže prestavovať aj vyše 4% ročne. DeGiro Ti za takéto požičiavanie peniaze neplatí, ale pretavuje benefit do nižších poplatkov. Ak však chceš, aby Tvoje pozície neboli požičiavané, môžeš si otvoriť aj tzv. Custody účet. Vtedy budú pozície len Tvoje, avšak budeš platiť výrazne vyššie poplatky a tiež poplatok za pripísanie dividend.

DeGiro má svoju vlastnú obchodnú platformu, ktorú pristúpiš buď online alebo cez mobilnú aplikáciu. Funkcie sú jednoduché a základné, ako prináleží „execution only“ brokerovi. Dokážeš efektívne vyhľadať titul, zrealizovať transakciu, pozrieť si portfólio, jeho výkonnosť a históriu transakcií, a tiež aktuálny vývoj trhov. Ale sofistikované trading funkcie ako pri IB a Lynxe, určite nehľadaj.

Čo sa týka reportingu, tak dostaneš každoročne základný report pre daňové účely. Sofistikovanejšie analýzy si budeš musieť urobiť sám.

Veľkou výhodou DeGiro je, že nech si otvoríš účet v ktorejkoľvek krajine, dokážeš zavolať na zákaznícku podporu do Čiech. Z mojej skúsenosti je podpora cez maily dosť pomalá, ale telefonicky počas úradných hodín je dostatočne efektívna a kvalitná.

Ak máš na úvod len málo financií, ide Ti primárne o výšku poplatkov a nehľadáš sofistikované funkcie, DeGiro je výborný kandidát.

XTB Brokers

V poslednej dobe sa na trh fyzických akcií a ETF „posunul“ aj dovtedy čisto forex a derivátový poľský XTB Brokers. Na trhu je už vyše 14 rokov a za ten čas sa v oblasti forexu a CFD prepracoval medzi svetovú špičku. Pôsobí v 13 krajinách Európy. Otvorením sa fyzickým aktívam sa snaží osloviť aj tradičných „buy and hold“ investorov.

XTB ponúka prístup k fyzickým akciám a ETF na burzách v USA a v Európe, a tiež k obchodovaniu CFD na Forex, komodity, indexy a krytptomeny. Pre „Papučového“ investora sú z tejto ponuky zaujímavé hlavne fyzické akcie a ETF, avšak XTB ponúka zatiaľ dohromady niečo menej ako 2000 akciových titulov, z čoho takmer 1000 je amerických, zvyšok európskych. ETF je na výber 76 (z cca 1400 UCITS ETF v dostupných v EÚ). Z tohto pohľadu je výber dosť obmedzený, aj keď plány XTB sú do budúcnosti tento zoznam rozširovať. Dnes však nakúpiš len cca 1000 US spoločností a o niečo menej európskych, avšak sú tam všetky veľké a známe spoločnosti. Ako jediný z uvedenej štvorice XTB neumožňuje obchodovať opcie.

XTB ponúka jeden druh účtu na obchodovanie všetkého, čo má v ponuke. Tento účet si otvoríš relatívne jednoducho online, pričom nie je stanovený žiaden minimálny vklad. Ochrana účtu je v súlade s poľskými reguláciami, a to 100% do výšky 3000 Eur a 90% do výšky 22000 Eur. Majetok klientov je v súlade s európskou legislatívou držaný na samostatných účtoch, ktoré v prípade úpadku brokera ostanú klientom, čo je  v línii s ostatnými brokermi.

Z pohľadu poplatkov sa XTB pohybuje niekde medzi DeGiro a Lynxom, bližšie k Lynxu. Za akcie a ETF zaplatíš za transakciu 0.12% z hodnoty transakcie, minimálne však 4.99 EUR (resp. 4.99 USD pre US akcie). Pri CZ akciách je to 0.2% a 350 CZK. Žiadne ďalšie poplatky neplatíš, avšak ak budeš neaktívny jeden rok, začne sa Ti účtovať poplatok 10 EUR mesačne, kým na účte budú peniaze.

XTB ponúka obchodovaciu platformu X-Station, ktorá poskytuje niektoré zaujímavé možnosti, ktorými sa podobá na Trader Workstation od IB, napríklad základný akciový screener, analýza trhového sentimentu, analýzy grafov (technická analýza), alebo možnosť exportu histórie transakcií do .csv formátu (môžeš si spracovať vlastný report). Taktiež máš k dispozícii analýzy trhov. Obchodná platforma je dostupná online, ako mobilná aplikácia alebo ako desktop aplikácia na PC. Výhodou je, že aplikácia bezplatne ponúka dáta v reálnom čase, nie dáta oneskorené o 15 minút, ako je to štandard pri cash účtoch ostatných brokerov.

XTB, rovnako ako DeGiro, ponúka automatickú konverziu meny. Ku konverznému kurzu sa ako poplatok pripočíta 0.5%, platí sa pri nákupe aj predaji.

XTB tiež prevádzkuje vlastnú analyticko-komentárovú stránku a ponúka viacero vzdelávacích webinárov a iných aktivít. A tiež je dôležitá podpora v slovenskom jazyku.

XTB je teda skôr pre tých, ktorým nevadí obmedzená ponuka akcií a ETF, majú na úvod relatívne málo peňazí a chcú od obchodovacej platformy viac, ako len zadať príkaz a pozrieť na stav portfólia.

Na záver

Samozrejme, možností brokerov je mnoho. Vybral som len tých, ktorí umožňujú nakupovať fyzické akcie a ETF a zároveň sú poplatkovo lacní. Možno som mohol začleniť ešte Fio, avšak ich poplatky za transakciu sa mi zdajú už príliš vysoké a celková pridaná hodnota oproti uvedeným nie je veľká. Okrem toho treba ísť fyzicky na pobočku, čo v dnešnej dobe považujem za negatívum.

Takže na záver to zhrniem nasledovne: Každý broker má svoje plusy a mínusy a nie je jeden, ktorý vyhovuje všetkým najlepšie. Odvetvovým štandardom je Interactive brokers, ktorý je najväčší, najstarší, najsilnejší, najbezpečnejší a má najsilnejšiu platformu a služby. Na oplátku vyžaduje najvyššie počiatočné vklady a otázka je, či to všetko naozaj potrebuješ. Na opačnej strane je DeGiro, ktorý je najlacnejší. Bodka. Nič viac.

 

Ktorého brokera preferuješ Ty a prečo? Daj mi vedieť v komentároch.

169 Komentárov

  • Peter Netri

    Odpovedať Odpovedať 20. októbra 2019

    Mám otázku ohľadom daní. Je broker povinný zaslať raz ročne výpis vkôli daniam? Z toho mi plynie, je lepšie mať slovenského brokera? Je Lynx považovaný za slovenského, hoc to je sprostredkovateľ pre IB? Pôvodne som si otvoril konto u brokera v Nemecku, ale keď som zistil ako u nich fungujú dane tak som upustil od toho, aby som išiel cez neho.

  • Samuel

    Odpovedať Odpovedať 14. októbra 2019

    Ahoj ! V prvom rade ti ďakujem za super článok. Napriek tomu by som sa ťa rád spýtal na osobnú radu.
    Doteraz som obchodoval na XTB, a momentálne sa rozhodujem medzi IB a lynxom. Mám 10 000 eur a plánujem nakúpiť za desinu a mesačne prikupovať po 500 eur. Aké je tvoje odporúčanie ?
    Ďakujem, spozdravom
    Samuel.

  • Luisa

    Odpovedať Odpovedať 10. októbra 2019

    Pekne pozdravujem pan Nepela,

    chcem sa opytat co si myslite o ETX Capital (predtym FX Capital) https://www.etxcapital.com/en/why-etx-capital/professional-client-service Nazor, skusenosti, recenzie ? Vopred velmi pekne dakujem!

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 13. októbra 2019

      Zdravím Luisa, ďakujem za otázku. S ETX Capital nemám skúsenosti, avšak na prvý pohľad ide o brokera, ktorý poskytuje obchodovanie prostredníctvom finančných derivátov, t.j. nie samotných podkladových aktív. To znamená, že pri nákupe „akcií“ nakupuješ len derivát, tzv. „CFD“, z ktorého nevyplývajp žiadne majetkové práva, ani nárok na dividendu. Je to vhodné skôr na krátkodobé špekulácie ako na dlhodobé investovanie.

  • Milan

    Odpovedať Odpovedať 4. októbra 2019

    Zdravim!
    v XTB idu zvysovat poplatky na nakup fyzickych akcii a ETF na 10€ tusim a s otcom tam planujeme zrusit ucty.

    v Lynxe mame ucet na manzelku a zvazujem, ze by som si otvoril ucet priamo v IB a chcem sa opytat, kedze som na stranke asi nie uplne pochopil info ohladom family uctu.

    Je mozne mat nejaky zvyhodneny rodinny balik, kde by som ja mal master account a otec a brat poducty, ktore by si vedeli spravovat samy a ktore by som im vedel spravovat ja? (prip. ci je mozne v IB zriadit aj ucet na deti?)

    Zaujimaju ma najma poplatky,ci sa tam potom sumarne rataju poplatky za transakcie na vsetky uctoch vo famiky accounte alebo na kazdom ucte musim urobit 10$ aby mi neuctovali to activity fee?

    Dakujem

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 8. októbra 2019

      AHoj, je možnosť prepojiť si účty, resp. pod jedným používateľom zriadiť viacero účtov. Na deti nie je možné zriadiť účet. Pokiaľ ale viem, Lynx neúčtuje activity fee.

  • Marek

    Odpovedať Odpovedať 4. októbra 2019

    Zdravím, rozmýšľam nad investovaním do poklesu akcie nad takzvaným predajom nakrátko. Aké sú poplatky za držanie pozície cez noc u XTB? Chcel by som dať na túto špekuláciu 500 eur. Dajú sa u XTB nakupovať akcie len za svoje peniaze a bez poplatku cez noc?

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 8. októbra 2019

      Pokiaľ viem, tak na shortovanie si nemôžeš nepožičať – požičiavaš si už pri otvorení pozície akcie, ktoré nemáš. Rollover som u XTB nepozeral, pretože na páku neobchodujem ani neshortujem. Odhováram odd toho aj Teba 😉

  • Tomáš Huszár

    Odpovedať Odpovedať 12. septembra 2019

    Ahoj Noro,

    ďakujem za obsiahlosť a kvalitu článku. V tomto prípade je pre mňa jasná voľba Lynx ( mesačne prostriedky vo výške 250 € a nákup ETF každý druhý mesiac za 500 € – drzanie viac ako rok a rozhodujem sa medzi iShares Core S&P 500 UCITS ETF (Acc) alebo Xtrackers STOXX Europe 600 UCITS ETF 1C)

    Otázka:
    1. Som SZČO len krátko a nie som si istý ako dlho ju budem využívať. Tak pre ICO mám uviesť ICO alebo rodné číslo ?
    2. Je nejaký rozdiel pri SZCO a FO ako taký (poplatky, dane, odvody etc. ) ?
    3. A neviem či som tomu správne rozumel. Keď držím pozíciu dlhšie ako rok a nemám dividendu (pretože akumulačné ETF ) tak túto investíciu neuvádzam nikde do daňového priznania. Až po predaji sa uvádza, aj keď z toho neplynú ziadne dane a odvody ?

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 12. septembra 2019

      Ahoj Tomáš,
      ak plánuješ investovať dlhodobo a rozmýšľaš iba nad jedným ETF, tak by som radšej volil iShares Core S&P 500 UCITS ETF (Acc). Čo sa týka otázok:
      1. Kľudne ako FO môžeš uviesť rodné číslo
      2. V tomto prípade nie je rozdiel
      3. Po roku je príjem z predaja oslobodený od dane, takže do daňového priznania neuvádzaš nič ani počas držania investície ani po jej odpredaji po viac ako roku.

      • Tomáš Huszár

        Odpovedať Odpovedať 12. septembra 2019

        Ďakujem za odpoveď 🙂

        a mohol by som ťa poprosiť, prečo by si volil radšej iShares Core S&P 500 UCITS ETF (Acc). Predpokladám, že pre obe máš urobené nejaké analýzy, keď ich uvádzaš ako príklady pre ETF portfólio, ale zaujíma ma, ktoré kritéria vyhodnotili daný fond lepšie 🙂 Ďakujem

        • Norbert Nepela

          Odpovedať Odpovedať 14. septembra 2019

          Jasné, jednoduchý dôvod – historicky US akcie boli výnosnejšie pri nižšom riziku ak Európske akcie. Kým sa niečo zásadného vo svetovom usporiadaní nezmení, bude tento trend pravdepodobne pretrvávať.

          • Ján

            20. septembra 2019

            Ahoj Norbert, neplánuješ náhodou aktualizovať tento blog? Od júna zmenili poplatky v SaxoBroker. Mohol by byť teraz tento broker pre začiatočníkov čo sa týka poplatkov zaujímavý?
            Prípadne ešte poraď ako investovať v USA a poriešiť sa s daňami. Vďaka

          • Norbert Nepela

            20. septembra 2019

            Saxo je stále drahý. Poplatok 3 USD za transakciu je pre VIP účet od vkladu 1 mil. USD. Do 200 tis. USD platíš za transakciu 10 USD, čo je podľa ma príliš veľa

    • Ivan

      Odpovedať Odpovedať 23. septembra 2019

      zdravim, je ešte stale registracia taka komplikovana a zabere take množstvo času ? – myslim registracia na lynx diky

      • Norbert Nepela

        Odpovedať Odpovedať 24. septembra 2019

        Registrácia je poplatná všetkým smerniciam a pravidlám, ktoré je potrebné dodržať. V Lynxe v podstate prechádzaš registrácioupodľa požiadaviek Interactive brokers (aj keď dizajn je trochu iný).

  • Róbert

    Odpovedať Odpovedať 19. augusta 2019

    Zdravím,

    rád by som namiesto akciového fondu nakupoval priamo akcie. Bude sa jednať najskôr o US a EU spoločnosti. Mám záujem byť priamo vlastníkom akcií, získavať dividendu aj výročné správy pre akcionárov. Rád by som zaplatil na poplatkoch čo najmenej. Úvodná investícia by bola cca 2000€.

    Anglicky viem plynule.

    Ktorého obchodníka by som si mal vybrať a ako by vychádzali poplatky nákupné aj poplatky za správu?

    Vďaka,
    Róbert

    • Dávid

      Odpovedať Odpovedať 19. augusta 2019

      eToro?

    • Ján

      Odpovedať Odpovedať 23. septembra 2019

      Už mi to je jasné, dokonca mi zo Saxo aj volali, lebo som sa niečo informoval. Mimochodom skúšam to demo od InteractiveBrokers ale naozaj tomu nerozumiem. Nepodarilo sa mi zrealizovať žiadny obchod a nevidím poriadne ani koľko mám na účte. Všetky pokusy o nákup či predaj končia upozornením Order partialy failed, Order failed.

      • Norbert Nepela

        Odpovedať Odpovedať 24. septembra 2019

        Máš na mysli Paper Account?

        • Ján

          Odpovedať Odpovedať 29. septembra 2019

          Ahoj Norbert, keď si zapínam TraderWorkstation tak idem cez možnosť Try demo. Je to dole modro vysvietené. Je možné, že preto? Cez paper Account by to asi išlo všetko ako má, či? Ale to potom musím mať otvorený už normálny account u nich alebo? Inak ďakujem za odpoveď aj za to, že to tu aktualizuješ, diskusiu. Ešte by ma zaujímalo, lebo trochu sa už orientujem ale asi stále málo, podľa čoho vieš akú má tá či oná akcia, alebo ETF, alebo Index likviditu? Môže sa stať, že kúpiš a keď stúpne cena nenájde sa nikto kto by kúpil? A už len, ty investuješ na amerických trhoch? Ďakujem a pekný deň.

          • Norbert Nepela

            29. septembra 2019

            Ahoj, úprimne, netuším, kde môže byť problém. Čo sa týka likvidity, tak pre každú burzu a každý akciový alebo ETF titul si vieš pozrieť na rôznych stránkach, napr. morningstar.com, primerný denný objem obcchodov. V rámci TWS uvidíš denný objem obchodu (je možné, že si tento stĺpec budeš musieť pridať do štandardného zobrazenia).
            Čo sa týka toho, či pri náraste ceny nikto nebude kupovať, tak tohto by som sa nebál. Pretože už len skutočnosť, že pri náraste cien časť investorov vyberá zisky, resp. rebalansuje portfólio, zabezpečuje dostatočnú likviditu trhu.
            Ja investujem aj na US trhoch (rastové akcie, dividendové akcie) aj na EU trhoch – dividendové ETF, dlhopisové ETF.

  • Adam Baca

    Odpovedať Odpovedať 17. augusta 2019

    Ahoj,
    chcel by som sa spýtať aký máš názor na eToro? Nonstop mi teraz vyskakujú reklamy že sa dajú u nich kupovať akcie bez poplatkov ale niekde píšu že sa dajú nakupovať iba CFD a inde zase že aj ako podkladové aktíva. Nevieš náhodou ako to teda v skutočnosti je?

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 20. augusta 2019

      Ahoj,
      eToro je skôr Social Trading platforma ako „klasický“ broker. Závisí teda, čo chceš nakupovať, pretože ich zoznam dostupných akcií je obmedzený, ale v princípe všetky najznámejšie spoločnosti by si mal byť schopný nakúpiť. Problémom je, že účet môžeš mať len v USD, takže eToro automaticky EUR konvertuje na USD. Taktiež, pri výbere platíš poplatok 25 USD. Podrobné review máš na https://brokerchooser.com/broker-reviews/etoro-review

      • Roman

        Odpovedať Odpovedať 8. októbra 2019

        Ahoj. Rozmýšľam, že si otvorím účet práve na etoro. So stratégiou buy and hold. Hlavne kvôli nulovým poplatkom za nákup akcií. Poprosím, o tvoj názor, či je to dobrá myšlienka alebo radšej si otvoriť účet u iného brokera? Poprípade u akého ak chcem držať a nepredávať.

        • Norbert Nepela

          Odpovedať Odpovedať 10. októbra 2019

          Pred otvorením účtu na eToro si dôkladne preštuduj všetky podmienky a poplatkovú schému. To, že niekto ponúka obchody bez poplatku za nákup, neznamená, že je to lacnejšie. Obvykle si to broker „doženie“ na širších spreadoch alebo nižšom úročení hotovostného zostatku, prípadne cez pooplatky za vedenie účtu. Konkrétne eToro účtuje 25USD za výber prostriedkov a 10 USD mesačný „inactivity fee“. Okrem toho, eToro umožňuje iba účet v USD, takže ak žiješ v EUR, budeš vystavený kurzovým rozdielom. Pri buy and hoold stratégii by som volil iného brokera, v závislosti od dostupnej investičnej sumy a objemu a frokvencie pravidelných obchodov buď Interactive brokers alebo Lynx (napríklad aj cez TRIM Brokera).

    • Ján

      Odpovedať Odpovedať 29. septembra 2019

      Aha, netušil som že Volume, alebo Average dayli volume je zároveň aj likvidita, teda ak som to pochopil správne. A neviem čo je TWS. Inak škoda, že si až z Blavy, možno by som skúsil aj stretko.
      A keď už obchoduješ v USA, ideš tou cestou, že držíš dlhšie ako rok, alebo aj kratšie ako rok? Pekný deň.

      • Norbert Nepela

        Odpovedať Odpovedať 1. októbra 2019

        Čím viac kusov sa obchoduje, tým väčšia šanca, že predáš/kúpiš za rozumnú cenu – t.j. likvidita. TWS = Trader Workstation = obchodný softvér Interactive brokers. Som síce z Bratislavy, ale viem robiť konzultácie aj online, takže osobná prítomnosť nie je nevyhnutný predpoklad. Daj vedieť, ak by si mal záujem. 😉
        Snažím sa vždy pozície držať aspoň rok, kvôli daniam. Skôr odpredávam len vo výnimočných prípadoch.

  • Ján

    Odpovedať Odpovedať 12. augusta 2019

    Ahojte, chcem sa opýtať lebo sa nevyznám. Chcel by som investovat do zlata cez ETF, dá sa aj cez XTB Brokers? Zaujímalo by ma čí je aj normálne,že pri registrácii napr. U XTB je nutnosť zadať rodné číslo, a poslať ďalšie oskenované doklady ako občiansky atď. Pripadne poraďte cez koho a ako investovať do zlata? Vďaka.

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 14. augusta 2019

      Zlaté ETF, do ktorých vieš investovať v rámci EU sú na tejto linke: https://www.justetf.com/de-en/find-etf.html?query=gold

      Či ich má aj XTB, neviem, treba sa na nich obrátiť. Ak nemajú, vedia pridať.

      Vyžadovanie osobných údajov, vrátane rodného čísla, je povinnosť podľa EU smerníc, takže tomu sa nevyhneš.

    • Ján

      Odpovedať Odpovedať 1. októbra 2019

      Ďakujem za ponuku, no na začiatok by som uprednostnil osobné stretnutie, len neviem kedy pôjdem do Blavy. Online by som využil asi skôr potom neskôr keď budem rozhľadenejší. Maš aj nejaké časy kedy poskytuješ osobné poradenstvo, alebo to je vec dohody? Pretože ak by som bol v BA tak len cez víkend, alebo ak cez týždeň tak len pracovne a čas by som mal skôr k večeru, ak vôbec. Väčšinou som tam na školeniach z práce.

      • Norbert Nepela

        Odpovedať Odpovedať 3. októbra 2019

        Všetko je vecou dohody, víkendy však robím iba vo výnimočných prípadoch. Podvečerné časy nie sú problém. Keď budeš mať cestu do BA, napíš mi email a dohodneme sa.

  • Kamil

    Odpovedať Odpovedať 12. augusta 2019

    Ahoj Noro,

    vďaka za článok. Prosím ťa ak by som chcel nakupovať v menších čiastkach jednorázovo (povedzme za 200€ akcie Continental atď) a diverzifikovať si investície, je tu nejaká vhodná varianta podľa teba, hlavne aj čo sa týka poplatkov? S tým, že nejaké akcie by boli na americkej a nejaké na nemeckej burze.

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 14. augusta 2019

      Ahoj Kamil,
      brokeri majú každý stanovený poplatok za transakciu, ktorú zaplatíš bez ohľadu na výšku investície. Ak na úvod nemáš 10 000 USD alebo ekvivalent v inej mene, tak pri jednej investícii mesačne nie je výhodné ísť cez Interactive Brokers (kvôli tzv. Activity fee), ale skôr by som išiel cez Lynx alebo XTB. Za nákup v USE tak zaplatíš cca 5 USD a za nákup v Európe cca 5-6 EUR. Toto je v porovnaní so sumou 200 Eur na investovanie celkom dosť, tak buy som možno zvážil investovať radšej raz za kvartál 600 Eur.

    • Ján

      Odpovedať Odpovedať 19. augusta 2019

      Ahoj a ďakujem za odpoveď. Teraz by ma zaujímalo ak dovolíš, dočítal som sa, že ETF nie je na dlhodobé investovanie do zlata. Ak máš ETF v zlate dlhšie ako rok platíš vysoké dane – IRA až do výšky 28%. Je to pravda, alebo som tomu len zle rozumel? Prípadne ako by si investoval do zlata ty? Vďaka

      • Norbert Nepela

        Odpovedať Odpovedať 20. augusta 2019

        Ahoj, ja by som do zlata vôbec neinvestoval. Písal som o tom aj článok.
        Čo sa týka zdaňovania Gold ETF, tak to závisí výhradne od daňového domicilu Gold ETF a tiež investora, t.j. Teba. Na Slovensku neviem o tom, že by gold ETF malo iný daňový režim ako iné cenné papiere obchodvané na burze (vlastne gold ETF nemajú žiadny režim, lebo zákon o dani z príjmov zatiaľ na takéto veci nepamätá). Tiež asi bude závisieť od toho, akú právnu štruktúru má gold ETF a či drží aj nejaké fyzické zlato (pochybujem), tam môže dochádzať k daňovej povinnosti na úrovni ETF. Takže je celkom náročné na takto položenú otázku odpovedať.

    • Ján

      Odpovedať Odpovedať 3. októbra 2019

      V poriadku, sám ale neviem kedy to bude. Keď som v BA, tak to mám dosť nabitý program. Môžeš mi ešte aspoň vysvetliť ako to funguje keď napr. kúpiš na akciovom trhu akcie nejakej spoločnosti XY, dajme tomu 30 akcii niekedy napr. dnes 3.10. 2019 a potom by si ešte dokúpil napr. 10 akcie tej istej firmy niekedy 12.12. 2019 hej. Ak si od dane oslobodený až po roku tak potom sa to ráta od 12.12. alebo už aj tých 30 akcií od 3.10.? No a ešte keď sme už pri brokeroch túto informáciu som objavil a podobne sa chystá spraviť už aj Schwab Broker. Link ohľadom nadchádzajúcej zmeny: https://www.investopedia.com/the-race-to-zero-speeds-up-4771447 vďaka.

      • Norbert Nepela

        Odpovedať Odpovedať 8. októbra 2019

        Ročný „časový test“ sa počíta od dátumunákupu konkrétnych kusov akcií. T.j. v Tvojom príklade bude zisk z predaja prvých 30 akcií oslobodený od dane v prípade, že ich predáš po 3.10.2020 a zisk z predaja zvyšných 10 akcií bude oslobodený od dane až po 12.12.2020. Treba si viesť evidenciu.. Dobré je, že Ty sa rozhoduješ, ktoré akcie odpredávaš. Napríklad, ak predávaš 10 kusov akcií pred uplynutím 1 roka a akcie z 3.10. sú v zisku, ale akcie z 12.12. sú v strate, môžeš sa rozhodnúť, že odpredávaš tie akcie, ktoré sú v strate a nebudeš platiť daň.

  • Mária

    Odpovedať Odpovedať 23. júla 2019

    Dobry den,
    som uplny novacik :)(citam diskusie,prezeram atd) chcela by som sa opytat, s ktorým brokerom je dobre zacat?ktory by mal demo ucet, s ktorym by som sa mohla vzdelavat? Pozerala som admiral markets ale asi nie a lynx zase nema demo ucet 🙁 vedeli by ste mi poradit?
    Dakujem pekne

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 23. júla 2019

      Ahoj Mária, Interactive brokers ponúka demo účet. Ide o rovnakú platformu ako ponúka Lynx. Viac info na https://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=19903

      • Mária

        Odpovedať Odpovedať 23. júla 2019

        Ďakujem… A chcela by som sa opýtať je dobre obchodovať a začať na etoro broker? Ďakujem

        • Norbert Nepela

          Odpovedať Odpovedať 24. júla 2019

          eToro nie je broker, ale social trading platforma, kde môžeš kopírovať iných traderov. Ak o investovaní vieš len málo a nevieš, do čoho ideš, eToro by som sa radšej vyhol.

        • Jan

          Odpovedať Odpovedať 12. augusta 2019

          Ahojte, chcem sa opýtať lebo sa nevyznám. Chcel by som investovat do zlata cez ETF, dá sa aj cez XTB Brokers? Zaujímalo by ma čí je aj normálne,že pri registrácii napr. U XTB je nutnosť zadať rodné číslo, a poslať ďalšie oskenované doklady ako občiansky atď. Pripadne poraďte cez koho a ako investovať do zlata? Vďaka.

          • Ondrej

            5. septembra 2019

            etoro (na rozdiel od iných „social trading“ platforiem) je zároveň aj autorizovaný brooker regulovany CySEC

          • Norbert Nepela

            6. septembra 2019

            Super 😉

  • MatejB

    Odpovedať Odpovedať 19. júla 2019

    Ahoj,

    Dakujem za velmi obsazne zhrnutie.
    Mam velky zaujem investovat aj do korejskych spolocnosti ako napr. Samsung. Avsak mam pocit ze cez Lynx ani XTD Brokers nie je mozne nakupovat akcie na juhokorejskom trhu. Je to tak?

    https://www.lynxbroker.sk/produkty-a-burzy/
    https://www.xtb.com/sk/ponuka/informacie-o-uctoch/specifikacia-instrumentov#forex

    Dakujem za odpoved.

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 21. júla 2019

      Ahoj Matej, v princípe máš pravdu KSE nie je dostupná na obchodovanie konkrétnych podkladových aktív, len derivátov (futures, options) a indexov. Ak však chceš nakúpiť priamo akcie konkrétnych kórejských spoločností, skús pozrieť, či nemajú ADR alebo GDR obchodované v USA alebo Európe. Napr. Samsung má GDR, pozri tu: https://www.samsung.com/global/ir/stock-information/listing-Info/
      Noro

  • miro

    Odpovedať Odpovedať 30. júna 2019

    Výborný článok, pomohol mi zorientovať sa. Mal by som však dve otázky.
    1. Chápem, že sa nedajú spomenúť všetci brokeri, zaujímalo by ma však prečo Saxobank nie je v užšom výbere resp. preferovaná možnosť. Aké sú tam nevýhody? je to len o poplatkoch?, resp. len o tom že sú drahší?
    2. Ako som z článku pochopil XTB, už ponúka aj priame obchodovanie, nie len s CFD ako to bolo v minulosti. Je to tak?

    • Ahoj Miro,
      Saxo bank je super broker s veľmi kvalitnými službami, avšak poplatkami sa pre mňa diskvalifikuje. Pre inštitucionálnych investorov však predstavuje častú voľbu.
      S XTB je to tak, už nie sú čisto iba derivátový broker.

  • Mario

    Odpovedať Odpovedať 26. júna 2019

    Chcem sa opytat ako je to s DPH na crypto mene ked investujem napr 15k eur a zapisem zisk 30k eur podlieha DPH aj zisk z obchodu aj s kryptomeny? A tiez ked som zivnostnik ci musim dopnit zivnost napr na cinost obchodovania ? a ked budem zo zisku robit danove ak to podlieha dph zvysia sa mi aj odvody do socialnej a zdravotnej poistovne? lebo ak spocitam ze zo zisku musim platit dph plus odvody cely rok ci vobec ten zisk stoji za to riziko dakujem za informacie

  • Peter

    Odpovedať Odpovedať 23. júna 2019

    Dobry den, co je pravdy na tomto komentari ohladom ochrany uctu a prostriedkov na nom u LYNX?

    „V minulom roku skrachoval broker Halifax v Australii. Najviac investorov Halifaxu investovalo prostrednictvom interactive brokers a do dnesneho dna sa nedostali k peniazom. Bude to trvat viac ako 12 mesiacov kym uvidia aspon cast penazi. Vsetky peniaze bohuzial spat nedostanu.

    Par perliciek na zaver: Tu je odpoved spravcu konkurznej podstaty pre klientov IB:
    Our investigations indicates that IB investors are unfortunately unable to claim coverage under the SIPC policy.
    Halifax America – veselo funguje dalej. Halifax America je clenom SIPIC, Halifax Australia vsak nebol.
    Interactive brokers LLC je clenom SIPIC, ked vsak investujete cez Lynx tak vase peniaze nejdu to IB LLC ale IB UK, ktory clenom SIPIC nie je.“

  • Majo

    Odpovedať Odpovedať 23. júna 2019

    Ahoj Norbert,
    Super clanok a porovnanie :). Som si isty ze poznas US brokera ThinkOrSwim, chcel by som sa opytat ze ktory z tychto uvedenych brokerov co porovnavas by bol vhodny/podobny na day trading US stockov a ETFs. Skoda ze TOS je dostupny iba v US, robim paper trading na ich platforme a paci sa mi ich rozhranie. Na zaciatok by som chcel investoval 1000-2000€. Dakujem

    • Ahoj, Think or Swim nepoznám. Z brokerov uvedených v článku je sú na day trading vhodní všetci, závisí od sumy, ktorú máš na daytrading k dispozícii. V princípe Ťa však od daytradingu dosť vehementne odrádzam. Ak sa ale napriek tomu rozhodneš daytrading robiť, vyčleň naň iba malú časť svojich investičných peňazí.

  • Ondrej

    Odpovedať Odpovedať 19. júna 2019

    Ahoj Norbert. Čo hovoríš na brokera IC markets? Chcem si u nich otvoriť účet a začať s tradingom, denne budem robiť okolo 5 až 10 obchodov. na začiatok som chcel vložiť 2000 eur. Resp. ktorého brokera by si mi odporučil v mojom prípade?

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 19. júna 2019

      Ahoj Ondrej,
      brokera IC Markets nepoznám, pretože neumožňuje investovať, iba špekulovať. A to je to, čo v rámci Papučového investovania z princípu nerobíme. Prosím zváž ešte raz svoje rozhodnutie vydať sa touto cestou. Tento „druh zábavy“ je akceptovateľný v prípade, že už máš niekde solídne investičné portfólio. Resp. čo od tokejto formy obchodovania na trhoch očakávaš?

      • Ondrej

        Odpovedať Odpovedať 19. júna 2019

        Chcel som špekulovať aby som nazbieral kapitál na investovanie. S 2000 eurami toho veľa nenainvestujem. Ale to je môj názor začiatočníka.

        • Norbert Nepela

          Odpovedať Odpovedať 19. júna 2019

          Úprimne, s najväčšou pravdepodobnosťou o tie peniaze prídeš. Omnoho lepší nápad bude otvoriť si účet u normálneho brokera (napr. Lynxbroker alebo XTB) a investovať do indexových ETF. Alternatívne môžeš skúsiť Finax – keď pôjdeš cez moju linku nižšie, dám Ti k tomu kopec bonusov. Pre viac info pozri túto stránku: https://www.papucovyinvestor.sk/inteligentne-portfolio/

  • Erik

    Odpovedať Odpovedať 12. júna 2019

    Ahoj Norbert, plánujem si otvoriť účet v Lynx, ale čítam tu, že neviem nakúpiť US ETF. Ako by som teda vedel nakupovať nejaké alternatívy ETF US mid cup? Napr. niečo ako Vanguard Mid-cup ETF? Ďakujem za radu.

  • Peter

    Odpovedať Odpovedať 11. júna 2019

    Dobry den
    Kedy prosim zdanujem zisk?
    Ak som napr. vlozil na IB ucet 50k. po 1/2roku tam mam 70k.
    a) Po 1,5roku tam mam 40k a rozhodnem sa 20k vybrat. Platim dan?
    b) Po 1,5roku tam mam 80k a rozhodnem sa vybrat 50k. Platim dan?
    Najlogickejsie mi pride, ze zisk je vsetko co prevediem spat na ucet do banky nad 50k.
    Dakujem pekne za vysvetlenie.
    Peter

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 12. júna 2019

      Zdravím Ťa Peter,
      zisk je realizovaný vždy pri konkrétnej transakcii (predaji), nie pri „vyberaní“.
      Čiže ak investíciu nakúpiš za 100 a neskôr predáš za 200, zrealizoval si zisk, ktorý môže podliehať dani, aj keď ho z účtu nevyberieš. Ak si však nakúpil za 100, stále držíš a cena je 200, nedošlo k realizácii zisku. Roznako k realizácii zisku dôjde v prípade vyplatenia dividend, rovnako bez ohľadu na to, či ich z účtu vyberieš alebo nie.
      Zdaňovanie zrealizovaného zisku je potom závislé od Tvojho daňového domicilu. Ak platíš dane na Slovensku, potom zisk z predaja cenných papierov obchodovaných na regulovaných trhoch (napr. burze) je oslobodený od dane, ak medzi nákupom a predajom ubehol viac ako rok. INak zaplatíš 19% daň a 14% zdravotné poistenie. Pri dividendách je daň 7%, prípadne pri dividendách zo zahraničia je to zrážková daň pri zdroji, minimálne 7%. Zároveň, ak si zrealizoval zisk, ktorý by bol zdaniteľný, môžeš si od neho odpočítať príípadnú stratu z predaje rovnakého typu investícií (napr. akcií).
      Noro

  • Vladimir

    Odpovedať Odpovedať 23. mája 2019

    Ahoj, pokial by som chcel len nakupit s jednorazovym budgetom 2000€ nejake akcie a nech ich volne plavat do buducich ziskov, co by bolo lepsie? Nechcem platit poplatky ked mojim cielom je hold 5-10 rokov.

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 24. mája 2019

      Ahoj Vladimír, nerozuumiem otázke. Pýtaš sa na brokera alebo na konkrétne akcie?

      • Vladimír

        Odpovedať Odpovedať 24. mája 2019

        Ahoj, pytam sa na konkretneho brokera. Kedze sa plati poplatok za neaktivitu, ako je to v tomto pripade. Nakupim par akcii, na ucte nebude pohyb mozno rok/dva a potom sa rozhodnem akcie predat a zasa chvilu pockat vo fiate kym nakupim zasa za lepsie.

  • igor

    Odpovedať Odpovedať 22. mája 2019

    Zdravim pan Nepela, skusim polozit zrozumitelnu otazku: Kupim si cez brokera 100 akcii Allianz. Po roku si chcem vybrat dividendu. Ale 100 akcii Allianz chcem nechat zainvestovanych dalej. Ako sa dostanem k dividende, co za to zaplatim, ked si ju dam poslat na bezny ucet – aky poplatok – a co budem platit za to ze budem mat dalej u brokera Allianz akcie. Otazka ktory broker je bezpecny ak chcem otacat viac ako 100 tis. Eur a uz nemam iny prijem – je to moj dochodok? Som totiz momentalne v banke a ta si uctuje poplatok za investicny ucet, zaroven chce odo mna poplatky za tzv. private banking, aj ked si cele akciove portfolio aktivne riadim sam a moj „poradca“ vie o akciach asi tolko ako moj vlciak… Momentalne platim za nakup O,2% a predaj O,2% – akcie Europa.

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 24. mája 2019

      Zdravím Ťa Igor,
      v prípade „otáčania“ viac ako 100 tis. Eur jee asi najvhodnejší Interactive Brokers (IB), ktorí majú účty klientov chránené do výšky 30 mil. USD. Dividenda je pri výplate automaticky pripísaná na účet brokera, v prápade konkrétnych spoločností je .už dividenda zdanená zrážkovou daňou pri zdroji a na Slovensku je treba zdaňovať len v prípade, že zrážková daň bola nižšia ako 7%. Na bežný účet je dividendu možné previesť príkazom u brokera, poplatok sa neplatí, keďže ide o SEPA platbu.
      Interactive brokers pri hodnote účtu nad 100 tis. EUr účtuje iba poplatok za transakciu (nákup a predaj cenných papierov), to znamená, že žiaden poplatok za vedenie účtu sa neplatí. Za transakciu IB účtuje na US burzách 0.005 USD za akciu, min. 1 USD, na európskych burzách spravidla 0.1%, min 4 EUR. Detaily o poplatkoch sú tu: https://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=1590&p=stocks1

      • igor

        Odpovedať Odpovedať 12. júna 2019

        Mam vsak problem s anglictinou, ako som sa docital mohol by som mat problem s komunikaciou… V takmom pripade by si odporúcal ktoreho, aby to bolo este stale korektne a bezpecne pre navratnost penazi v objeme nad 100… eur? A este: obchodujem hlavne s europskymi titulmi.

    • Patrik Kulich

      Odpovedať Odpovedať 10. júla 2019

      Ahoj Igor, skús mi zavolať, viem o jednej možnosti, kde si môžeš peniaze zhodnotiť, projekt kombinácia (Conseq,IAD,ZFP gold) aj v prípade krízy to máš chránené.. kľudne mi zavolaj. Patrik Kulich tel. 0950462147

      • Norbert Nepela

        Odpovedať Odpovedať 10. júla 2019

        Patrik, prosím vieš dať na túto investičnú možnosť link, nech sa na to môžme pozrieť a posúdiť výhodnosť? Ďakujem.

  • manforweb

    Odpovedať Odpovedať 14. mája 2019

    Zdravim vas, mam prosbu o radu. Uspesne som sa zaregistroval do IB a previedol prostriedky, neskor som zistil ze nemozem kvoli vyssej spomenutemu nakupit US ETF. Mam v plane nakupit gold ETF. Vie mi prosim niekto odporucit ktore su najlepsie dostupne pre EU? Dakujem za skoru radu.

  • Kali

    Odpovedať Odpovedať 18. apríla 2019

    Ahoj Norbert

    Ďakujem za dobrý článok. Nemám zatiaľ s investovaním cez brokera žiadne skúsenosti a preto by som sa rád opýtal na nasledovné. Ak plánujem investovať do ETF a zároveň do dividend stocks za účelom dlhodobého držania (a vyplácania dividend) a chcem takto investovať pravidelne každý mesiac v hodnote pár sto USD, je pre mňa najlepší IB alebo mám radšej skúsiť Lynx?

    Na IB som už zaregistrovaný, ale ešte som nepreviedol peniaze, zvažujem svoje možnosti. Určite nebudem môcť investovať viac ako 100 000 USD, takže mesačný poplatok 10 USD bude pre mňa platiť, lebo zrejme nebudem ani robiť 10 obchodov za mesiac. No, z toho čo sa tu píše to vyzerá tak, že IB je stále najlepšou voľbou, je to tak aj v mojom prípade? Neplánujem v krátkodobom horizonte robiť žiaden day trading, žiadne CFD-čka a ani žiadne obchodovanie na páku, takže veľa z funkcií IB bude pre mňa irelevantných, ale to asi aj v prípade Lynx.

    Ďakujem za radu!

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 22. apríla 2019

      Ahoj Kali,
      ak urobíš mesačne 2 a viac transakcií, oplatí sa Ti nákladovo viac IB. Jediný ďalší rozdiel je, že Lynx má podporu aj v slovenčine/češtine, čo IB nemá.
      Noro

      • Nela

        Odpovedať Odpovedať 24. apríla 2019

        Ahojte, este jedna prakticka rada a skusenost. Na zaklade tohto clanku som sa ‘hicla’ a otvorila si ucet v Lynx. Nateraz som mala len fio. Su ochotni a mili, ale vzhladom k online komunikacii ziadaju kopec dokladov, co v mojom pripade znamenalo, ze proces otvorenia trval asi 3tyzdne. Niet nad 30 min v banke :-). Navyse kazde zaslanie penazi na ucet podmienuju registraciou danej transakcie dopredu, co je extra praca navyse. Mozno sa to da nejako zautomatizovat ale aj tak. Prve peniaze som prakticky vedela investovat az cca 4 pracovne dni po Ich zaslani na ucet. A plus dajte si bacha. Ak zadate pokyn na kupu ETF, nedavajte pri pokyne co sa tyka burzy “smart”. Kupa sa Vam moze predrazit. Realne totiz budete kupovat na vsetkych burzach kde je dana akciaETF obchodovane a fee zaplatite za kazde osobitne. V mojom pripade som tym padom za kupu ETF v cene necelych 2000 eur zaplatila fee 12 eur, lebo som bola “smart” a kupa sa realizovala cez 2 burzy. Fio taku vymozenost nema tak prakticky setrite resp. ucite sa na vlastnych chybach. Inak je Lynx mozno na efekt krajsi a viac moderny ako fio, plus uprava pokynov sa da lepsie realizovat, ale prakticky tiez rovnako problematicky na vyhladavanie konkretnych ETF. Uvidim ako sa to zmeni casom.

        • Norbert Nepela

          Odpovedať Odpovedať 25. apríla 2019

          Ahoj Nela,
          to, čo píšeš o SMART routingu a poplatkoch je zaujímavé. Nemalo by k tomu dochádzať. Interactive brokers, ktorého technológiu Lynx využíva, pri SMART routingu funguje tak, že sa snaží nájsť najlepšiu cenu na dostupných burzách. To, čo popisuješ, môže nastať v prípade, že ide o relatívne vysoký objem nákupu, ktorý sa uspokojí po častiach, resp. sa po častiach uspokojuje viac ako jeden deň (pre takéto prípady existuje v IB TWS možnosť nastavenia AON „All or nothing“ príkazu). Taký vysoký poplatok by si nemala mať, ani keď máš „tiered“ poplatkovú schému. Zároveň, najvyšší oplatok je za švajčiarsku burzu, 10 EUR. Môžeš prosím napísať, aké ETF si nakupovala a na akých burzách Ti to zrealizovalo? Ďakujem.

          • Nela

            25. apríla 2019

            Ahoj Noro, kupovala som 39 ks ETF ishares core msci world (iwda) a kupilo mi 4ks na holandskej a zvysok xetra. Zatial pracujem len na platforme Lynx basic.

          • Norbert Nepela

            9. mája 2019

            No, mne sa to šte nestalo, pravdepodobne išlo o výnimočný prípad. Skúsil by som používať možnosť AON (All or nothing) pri zadávaní príkazu.

  • Tomas

    Odpovedať Odpovedať 8. apríla 2019

    Ahoj Norbert,

    vdaka za super clanok.
    Chcem sa spytat, da sa v IB alebo v Lynx investovat do akcii a ETFs na emerging markets ako India, Brazilia, Turecko, Cina, atd? Ak nie, poznas nejakeho brokera kde by to slo pre nas Slovakov? Tomas

  • Tomáš Majerník

    Odpovedať Odpovedať 21. marca 2019

    Zdravím,
    písal do na Írske Degiro ohľadom otvárania účtov zo Slovenska, tu je čo mi napísali:

    Thank you for your email and your interest.

    This is something that we are working on to be able to offer to our clients, however we cannot provide a timeline at this time

    If you wish to be added to the waiting list to be notified once these accounts become available, please confirm this in a reply to this email.

    Takže zrejme do budúcna plánujú sprístupniť účty pre zahraničných klientov.

    • Filip Havrlent

      Odpovedať Odpovedať 21. marca 2019

      Vyzerá to tak, tiež ma pridali do toho mailing listu keď som menil bankový účet a musel som pridať N26 keďze SK IBAN už neberú.

  • Filip

    Odpovedať Odpovedať 16. marca 2019

    Rád by som nakupoval ETFka VOO a VTI za 350€ mesačne, mám síce účeť u Degiro ešte z doby kedy šiel otvoriť, ale neviem tam nájsť žiadne US ETFs. U koho by sa to viac oplatilo, aby som zároveň aj platil čo najmenej na poplatokoch v %? Vďaka.

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 17. marca 2019

      Ahoj Filip,
      VOO a VTI sú ETF domicilované v USA. V súlade s EU smernicami MiFID II a PRIIPS musia ETF, ktoré sú ponúkané retaiovým investorom v rámci EU, spĺňať konkrétne formálne požiadavky. Tieto požiadavku US domicilované ETF nespĺňajú, preto od minulého roka ich brokeri nemôžu ponúkať na nákup EU investorom, a teda ich nenakúpiš ani cez DeGiro ani cez iného brokera pôsobiaceho v EU prostredí. Máš niekoľko možností – buď si otvoríš účet u lokálneho US brokera, alebo sa skúsiš pozrieť na ETF schválené pre EU (tzv. UCITS). Celý komplement nájdeš na stránke http://www.justetf.com.

      Toto povedané, je podľa mňa zbytočné kupovať VTI a VOO zároveň – je tam veľký prekryv. Rozhodni sa pre jeden znich. Asi najlepšou alternatívou pre VOO v rámci EU je iShares Core S&P 500 UCITS ETF (SXR8 na Xetra).

      • Nela

        Odpovedať Odpovedať 21. marca 2019

        Ahojte, to, ze sa uz nedaju US domicilovane ETF nedaju kupit v EU nie je uplne pravda. Fio to nejako vyriesilo, lebo ja som tesne potom ako to bolo obmedzene v juni minuleho roku kupovala VT ETF a dokonca aj cca pred mesiacom. A dalo sa bez problemov.

        • Norbert Nepela

          Odpovedať Odpovedať 11. apríla 2019

          Nuž, neviem celkom presne, ako to Fio „vyriešilo“, pretože smernica hovorí jednoznačne – retailovým klientom ich ponúkať nemôžu. Ledaže by Fio pre tieto non-UCITS ETF vytvorilo požadovanú dokumentáciu vo vlastnej réžii.

  • Martin Menhart

    Odpovedať Odpovedať 16. marca 2019

    Ahoj Noro,

    myslel som,ze viem ktoreho brokera vybrat ale po precitani tohto blogu a hlavne diskusie som si neni uz taky isty. Cize rad by som pocul radu od teba (ale kludne aj inych). Moj profil

    chcem cash ucet
    jednorazovo vlozim 2000 EUR (aj ked po prejdeni lekcie 5 to asi nebude jednorazovo ale radcej navysim prve 3-4 vklady) a potom kazdy mesiac 250 EUR
    budem kupovat 4 ETF z ktorych 2 su denominovane v USD a 2 v EUR
    neplanujem kupovat kazdy mesiac ale asi az kazdy druhy lebo tak by mi malo vyjst kupit 1 FTE z kazdych tych 4 co chcem
    Ivesticny horizont 15 a 30 rokov (mam 2 investicne plany)
    nevadi mi anglicke menu resp anglictina ako taka
    neviem ci natom zalezi- ale neni som danovym rezidentom Slovenska, ale platim dan aj na slovensku- z najmu (cize mam osobne danove cislo)

    ktoreho brokera by si odporucil?

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 16. marca 2019

      Ahoj Martin,
      ak aj budeš nakupovať ETF denominované v USD, pravdepodobne ich budeš kupovať na burze v EUR, čiže nebudeš potrebovať robiť menovú konverziu. Pri sumách, ktoré budeš investovať a pri 4 ETF v portfóliu budeš musieť prostriedky kumulovať počas niekoľkých mesiacov, tak, ako aj píšeš. Z tohto pohľadu sú poplatkovo najvýhodnejší Lynx alebo XTB (za predpokladu, že XTB ponúka tie ETF, o ktoré máš záujem). Rozdiel v poplatku za transakciu je 1 Euro v prospech XTB. Na strane druhej, Lynx = Interactive Brokers platforma a ochrana účtu, čo je zas osobne pre mňa vyššia hodnota ako ušetriť 1 Euro na transakcii. Ja osobne by som išiel do Lynxu.
      Daňový domicil s tým nemá nič spoločné.
      Noro

  • Milan

    Odpovedať Odpovedať 14. marca 2019

    Zdravim! chcel by som sa opytat na banky ako brokera. Neviem ako TATRA a VUB, ale napr. v SLSP platim za nakup/pokyn 25€ a rocne za spravu 0,2%. Oproti brokerom je to o dost viac, ale chodi mi domov papierova konfirmacia o case, burze a cene realizacie, taktiez k dividendam mi pride domov postou papierova konfirmacia s danou strhnutou v krajine, kde mam akciu (nemecko, usa, cina atd). Kedze na roznych foroach citam, ze brokeri maju ucty u velkych brokerov, alebo ze drzim len nejake sysnteticke akcie,ktore kopiruju realne akcie atd atd, tak ci napr. nie je lepsie a hlavne bezpecnejsie to ozaj kupit cez banku? ak napr. chcem kupit Coca Colu a drzat ju 30 rokov a nakupim za 2,500€ tak mam poplatok v podstate 1%, ale viem ze realne drzim akciu.

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 14. marca 2019

      Ahoj Milan, základnou otázkou je, či máš v banke zriadený majetkový účet cenných papierov, ktorý chceš využívať (budeš to asi vedieť, lebo ak ho máš, tak zaň asi platíš). Ak áno, potom je asi jednoduchšie nakupovať veci cez banku, ktorá Ti bude nakúpené cenné papiere evidovať priamo tam (cez iného brokera by to bolo o dosť náročnejšie). Aj keď 25 Eur za transakciu je celkom dosť.
      Online brokeri, napríklad Interactive Brokers síce nakupujú na „veľký zberný účet“, ale majetok je Tvoj a tak je aj evidovaný. Nie je pravda, že ide o syntetické akcie (teda, ak explicitne nenakúpiš derivát namiesto akcií) – ide o reálne akcie, aj keď v princípe, rovnako ako pri majetkovom účte v banke, ide „len“ o záznam v informačnom systéme. Konkrétne interactive brokers Ti tiež pošlú všetko to, čo uvádzaš pri banke a ešte Ti ponúkajú množstvo ďalších reportov a nástrojov navyše. Cena za transakciu na US burze je cca 1 USD a v EU cca 4-6 EUR.

      Suma sumárum, cez banku je to rovnako bezpečné ako cez renomovaného brokera, akurát cez banku je to drahšie a väčšinou dostávaš za viac peňazí menej služieb a funkcionalít. Výhodou je len prípad, že chceš mať živú kontaktnú osobu, s ktorou sa môžeš naživo stretnúť.

  • Monika Šály

    Odpovedať Odpovedať 8. marca 2019

    Ahoj Noro. Prosim ta ako je to s IB a koverziou EUR na USD? Ak otvorim ucet s base currency EUR, poslem EURa a chcem kupovat US akcie….je rozdiel vo fees ak mam cash ucet vs margin ucet? Chapem to tak, ze ked mam vlozene EURa a kupim US akcie, IB mi ‚pozicia‘ USD, ktore je potom asi fajn vratit kvoli uroceniu dlhu, co ale stoji par USD (EUR?). Je nejaky sposob ako toto obist a priblizit sa k poplatku v DEGIRO (0.1%) ? Dakujem

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 12. marca 2019

      Ahoj Monika,
      pri margin účte máš dve možnosti – buď si pred nákupom US akcií spravíš konverziu z EUR na USD, vtedy platíš transakčný poplatok cca 4,- Eur, alebo si USD požičiaš od IB (myslím, že úrok je 3.9% ročne). Pri zavretí pozície potom úver s úrokom splatíš a, ideálne, zvyšok Ti ostane ako zisk.
      Pri cash účte máš iba prvú možnosť – spraviť konverziu. K poplatku na úrovni 0.1% sa teda dostaneš v prípade, že budeš meniť cca 4000 Eur 😉

  • Roman

    Odpovedať Odpovedať 25. februára 2019
  • Marek

    Odpovedať Odpovedať 22. februára 2019

    Dobry den,
    Rozhodujem sa medzi otvorením maržoveho alebo hotovostného úctu.
    Neviem co je pre mna ako začiatočníka vyhodnejsie a prehľadnejšie.

    Dakujem.

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 22. februára 2019

      Jednoznačne hotovostný účet. Maržový je len o tom, že máš možnosť si na nákup požičať a tiež môžeš riešiť tzv. short-selling. Ani jedno Ti ako začiatočníkovi neradím.

      • Marek

        Odpovedať Odpovedať 22. februára 2019

        Dakujem za odpoved.
        Este by som sa rad spytal na etoro, ktory nebol spomenuty.
        Ma uricte nevyhody, pre ktore ho radsej vynechat?.

        Dakujem.

        • Norbert Nepela

          Odpovedať Odpovedať 23. februára 2019

          eToro je social trading platforma, čiže je vhodný primárne na to, ak chceš kopírovať obchody nejakého iného tradera. Obdobnú platformu, Covestor, pred časom kúpil Interactiv brokers.
          Problém eToro je, že primárne ponúka obchodovanie derivátov, nie reálnych akcií.
          Pre uvedené dôvody som eToro nezaradil do porovnania, rovnako ako ani FX brokerov.

      • Marek

        Odpovedať Odpovedať 25. februára 2019

        Ok. Vďaka.
        Chcem pravidelne investovať do dvoch ETF cez lynx.
        Po rokoch keby bolo pre mna viac výhodný broker IB, mozem jednoducho prejist tam?
        Ze si prenesiem peniaze z lynx do IB?

        Dakujem

        • Norbert Nepela

          Odpovedať Odpovedať 26. februára 2019

          Ahoj, je to možné, len je to trochu kompikovanejšie, lebo IB ti neotvroí účet, ak už máš účet v lynx – t.j. de facto v IB. Treba to vykomunikovať s podporou v IB.

  • Patrik

    Odpovedať Odpovedať 21. februára 2019

    Ahoj Noro.
    Ak som správne pochopil, ideálna kombinácia pre „buy and hold“ napr. 10 000 Euro je Lynx a pri pravidelnom vklade 100 Eur/mesačne (bez vyššieho počiatočného vkladu) je XTB?

    Rozumiem tomu správne? 🙂

    Paťo

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 21. februára 2019

      Ahoj Paťo,
      ak to zúžime na krtitérium poplatkov, tak je to tak, ako hovoríš. Závisí ale tiež od výšky vkladu, lebo ak máš cez 100 000 USD, tak ani Interactive brokers neúčtujú activity fee a nákup cez IB je lacnejší ako nákup cez Lyx alebo XTB.

    • Peter

      Odpovedať Odpovedať 25. februára 2019

      Ano IBKR direkt je lepšia voľba pre poplatky ale pokiaľ nie je na účte viac ako 100K tak je tam poplatok za neaktivitu 10USD. Lynx je IB pre IBKR nie je tam poplatok za neaktivitu 10USd ale minimalny poplatok za obchod je 5USD čo je dosť ked by clovek chcel investovať mesacne 100USD. Ja by som zvažil ešte ten Driwealth možnosť vykonať depozit cez transferwise konverzia za interbamk rate jedine je tam poplatok za konverziu 0,5% čo myslím že nie je vela,ked si zoberieme banky tak maju priražku k FX aj 3%,možnosť nakupu fractional shares, no a pokiaľ človek chce mať nakupy akcií za 0,0125c tak je nutna aktivacia membershipu za 4,99USd mesacne. ,ale tipujem že aj s tým by sa dalo vybabrať pokiaľ by clovek robil nakupy raz za quartal vždy to aktivovať na mesiac a potom to vypnuť.

  • Roman

    Odpovedať Odpovedať 12. februára 2019

    Za mna jednoznacne Interactive Broker to nie je co riesit. Ako je popisane vyssie – je to top class kupite cez to vsetko. Je jedno ci ste trader alebo investor. Na pravidelne sporenie kupujete v US fakt ze 1 USD na prikaz (ak nejdete do velkych prikazov). Vyborne poistenie a krytie rizik . Podpora 24/7 kde vyriesite vsetko (aj ked nie v slovencine samozrejme). Europa fees trocha vyssie ale vacsinou neplatim za nakupny prikaz viac ako 4 EUR.

    Iste oplati sa najma pre vacsie ucty – minimum je 10.000 USD alebo ekvivalent ale ked nechcete riesit activity fee idealne je 100.000 USD+ inak musite zaplatit na fees aspon 10 USD mesacne – ak nie dany mesiac Vas douctuju do 10 USD.

    Pridavam este fakt ze IB uctuje velmi slusne uroky na volne USD (nie EUR), vymena USD/EUR je za super kurz takze ja si tam vzdy poslem EUR a menim ich az tam nie v nasich bankach. Navyse sa viete registrovat na short selling program kde dostavate urok ak si niekto vase akcie / ETF „pozicia“ na short selling. Mne to vlastne vyslo tak ze uroky za vyssie uvedene veci mi plne kryju vsetky rocne fees a poplatky za burzove / analyticke data co som si zapol.

    Takze vrelo odpporucam hlavne ak planujete ist do vacsieho dochodkoveho uctu.

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 13. februára 2019

      Roman, vďaka za komentár. Minimum 10 000 USD už neplatí, ale aktivity fee stále áno 🙁
      Len doplním pre čitateľov – Yield Enhancement program (Securities lending, či ako to nazývaš „short selling“ program) je dostupný od portfólia 50 000 USD +

  • Adam

    Odpovedať Odpovedať 9. februára 2019

    Dobry Den!

    Mam otazku, mozno trivialnu. Budem si musiet otvorit tu na Slovensku majetkovy ucet, alebo kludne mozem poslat peniaze z klasickej uctu k brokerovi Lynx?
    Dakujem.

    Adam

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 9. februára 2019

      Adam, peniaze posielaš z bežného bankového účtu. Väčšina brokerov stejne funguje tak, že majú jeden veľký zberný účet, na ktorý prijímajú peniaze od všetkých investorov a nasledne si vedú analytiku, čo komu patrí. 😉

  • Radoslav Petic

    Odpovedať Odpovedať 18. januára 2019

    Ahojte! Ja mam obchodny ucet u fio. Chcel by som dat na zaciatok 2000 eur do dobreho etf ale ako pozeram tak fio UCITS etfka poriadne ani nema a jedine co sa mi tam paci tak je vanguard total stock market (VTI). Dal som poziadavku na fio servis o zaradenie dvoch etf a to Ishares core sp500 ucits etf(SXR8) a Ishares core msci world ucits etf usd(EUNL) ale ktovie ci ich zaradia. Chcel by som sa len prosim opytat ci mam vlozit peniaze do toho americkeho VTI alebo radsej pockat ci nezaradia tie UCITS fondy. Moja predstava je ze kazdy polrok(alebo ako mi to bude vychadzat popri hypoteke a pod.)vlozit do fondu okolo tisic eur a nechat to tam co to zarabat. Dakujem pekne!

    • Nela

      Odpovedať Odpovedať 21. januára 2019

      Ahoj, to SXR8 urcite maju, treba len vyhladat, ja sama ho mam zakupene. Ak nenajdes to druhe ETF a je obchodovany na XETRe, tak ked im napises spravu rychlo ti odpovedia a predpokladam, ze daju do zoznamu. Ja som to tak urobila a bolo to uplne v pohode. Ak dobre chapem, akekolvek EtF obchodovane na burze, na ktorej obchoduju, vedia dat do ponuky ak prejavis zaujem.

      • Radoslav Petic

        Odpovedať Odpovedať 22. januára 2019

        No ja som bol asi slepy. Naozaj tam to sxr8 je. Dakujem za odpoved.

  • Radoslav Petic

    Odpovedať Odpovedať 18. januára 2019

    Ahojte! Ja mam obchodny ucet u fio. Chcel by som dat na zaciatok 2000 eur do dobreho etf ale ako pozeram tak fio UCITS etfka poriadne ani nema a jedine co sa mi tam paci tak je vanguard total stock market (VTI). Dal som poziadavku na fio servis o zaradenie dvoch etf a to ishares core sp500 ucits etf a

  • Len Ja

    Odpovedať Odpovedať 14. januára 2019

    Čo hovoríš na ETX Capital?

    • Peter

      Odpovedať Odpovedať 17. januára 2019

      ETX Capital neponukaju klasicke investovanie do akcií ale OTC derivaty na akcie(ContractForDifference).
      Na klasicke investovanie by som využil tie fintech spolocnosti v USA DriveWealth,ale počkal by som na spustenie https://www.ninetynine.com/ španielsky broker bude ponukať zero commissions investovanie a trading akcie a prioritne akcie v USA,UK a EU a ešte koncom januára dlhoočakavané zero-commisions trading,investing spušta REVOLUT CEO Storonsky to to zverejnil ,ked robil interview pre CNBC.
      https://www.youtube.com/watch?v=mn-mGRO2Y1c

  • Ivan

    Odpovedať Odpovedať 2. januára 2019

    Dobry den,

    ja som zvolil ako brokera Fio banku. Nema ziadne mesacne poplatky a plati sa iba za nakup akcii (do 10 usd). Prislo mi to ako najlepsia volba pre buy and hold investora.

    Ak sa vsak mylim, budem rad, ked ma opravite.

    ISz

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 3. januára 2019

      A skúšal si pozrieť Lynx? Žiadne mesačné poplatky a cena za transakciu je 5 USD resp. 6 EUR – menej ako Fio. Zároveň má prístup na omnoho viac trhov a lepšiu exekúciu príkazov.

      • Brano

        Odpovedať Odpovedať 19. júla 2019

        dakujem za obsazny clanok. rad by som sa spytal na nazor investovanie do akcii konope a kanabisu, popripade ktory broker by bol pri tomto nakupe akcii najvyhodnejsi. dakujem!

        • Norbert Nepela

          Odpovedať Odpovedať 21. júla 2019

          Do konope ani kanabisu ako komodity zatiaľ investovať nemôžeš, asoň ja o tom neviem. Ak však máš na mysli investovanie do spoločností, ktoré pôsobia v kanabis biznise, je to úplne rovnaký princíp ako investovanie napr. do technologických akcií. Vždy si sprav analýzu konkrétnych spoločností. Potenciál nejakého kanabis indexu odhadnúť neviem (ako ani nikto iný).
          No a brokera volíš nie podľa odvetvia, do ktorého chceš investovať, ale podľa búrz, ktoré pokrýva, ceny, spoľahlivosti a dodatočných služieb.

  • TIVI

    Odpovedať Odpovedať 25. decembra 2018

    Ahoj Norbert . Chcem odteba opitat ze u LYNX BROKERS ohrana uctu investora kde mozem pozriet.

    Lebo troska z toho bojim keby stalo niaka problem kto da odskodne klientov.Vydim ze do 250000 eur pri cenne
    papire su poistene ale kde??? Cezku alebo v Hollandsku?
    Dakujem.

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 27. decembra 2018

      Ahoj,
      Lynx má oficiálne poistenie vkladov do výšky 50 000 Eur v rámci EU pravidiel, ale „preberajú“ poistenie účtov, ktoré zabezpečuje Interactive brokers komerčným poistením, a to do výšky 30 mil. USD. V každom prípade, poistenie sa vzťahuje na úpadok brokera resp. „ukradnutie“ peňazí. V praxi sú peniaze aj cenné papiere uložené na samostatnom účte oddelenom od majetku brokera.

  • Matej Petrgal

    Odpovedať Odpovedať 11. decembra 2018

    Zdravim vospolok,

    mam otazku ohladne zalozenia uctu v DeGiro. Kedze od 23.10 to s SK uctom nejde, aky by ste mi odporucali najlepsi postup?
    Napadlo ma jedine nieco ako otvorit si ucet v CZ/Rakuskej banke a zalozit si ucet v DeGiro s nim…

    Alebo mate lepsi napad?

    Dakujem za tipy

    Matej

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 14. decembra 2018

      Ahoj,
      tu nejde ani o to, z ktorej banky pošleš. Pri registrácii do DeGiro už nedokážeš vybrať Slovensko ako krajinu svojho domicilu/bydliska. Čiže ako Slovák si nový účet neotvoríš, nech máš banku kdekoľvek. Ak už ale účet máš, peniaze tam pošleš len z banky z krajín, kde má DeGiro pobočky. Napríklad vieš poslať z mBank (poľská banka), či z Fio banky (česká banka), ale nie z Tatry či VUB či SLSP.

      • Matej

        Odpovedať Odpovedať 17. decembra 2018

        Ahoj,

        hmmm, takze jedine riesenie je otvorit ucet na niekoho ineho napriklad z Ciech?
        Pytam sa preto ci nejaka ina moznost uz naozaj pre Slovakov neexistuje (a nie nemam tam ucet, inak by som sa nepytal 🙂

        Dakujem
        Matej

        • Norbert Nepela

          Odpovedať Odpovedať 17. decembra 2018

          presne tak 🙁

          • Henri

            26. decembra 2018

            Takže namiesto DeGiro teraz odporúčaš lynx?

          • Norbert Nepela

            28. decembra 2018

            To závisí od objemu pravidelnej investície a jej frekvencie. Ale áno, buď Lynx alebo priamo Interactive Brokers

  • Jozef

    Odpovedať Odpovedať 9. decembra 2018

    Ahoj Miro,
    nechapem, preco chces robit obchody cez SR. Kedze platis dane v srn, platis ich za celosvetove prijmy a musis priznat a zdanit aj ucty a obchody v SR (a inde). A to by som ti aj radil 😉
    To si ani nechcem predstavit tie vsetky formalne problemy okolo zdanovania tychto obchodov a vynosov z nich (Kapitalertragssteuer, Kirchensteuer atd a preklady a dokladovanie…).
    Neviem co presne a kde chces kupit, ale neviem si predstavit ziadnu vyhodu v tom, robit to cez SR. Si si isty, ze je to lacnejsie? Pozri si ponuky na Consorsbank, finvesto, comdirect, ing-diba a podobne. Je to jednoduche, podla mna lacne a mas svaty klud od Finanzamt. Ked si stiahnes ziadosti o otvorenie uctu (bezplatneho) a urobis Postident alebo video-ident mozes za par minut alebo prinajhorsom niekolko malo dni obchodovat.
    Pozri si tie banky, ich cenniky a neblbni…

    • Miroslav Ficko

      Odpovedať Odpovedať 11. decembra 2018

      Zdravim
      vdaka za reakciu ,no chcel by som obchodovat swingovo a taktiez investovat napr. pomocou magic formula alebo nieco podobne … Ked podavam danove priznanie tuna v Nemecku tak musim k tomu dokladovat aj danove zo Slovenska cize davam aj v Nemecku aj na Slovensku . Myslis ze to bude problem na Finanzamte ked budem mat neaky zisk a to zdanim na Slovensku ? Ucet mi uz schvalili v ib pytali sa ma preco mam zamestnavatela v Nemecku ked mam Slovenske obcianstvo vysvetlil som a vsetko ok . Ale prave nad tym som rozmyslal ci to nebude potom problem s danami v Nemecku 🙁

      • Ivan

        Odpovedať Odpovedať 21. decembra 2018

        Ak už nie si daňový rezident na Slovensku a nemáš tam žiadne zdaniteľné príjmy, podávať v SR daňové priznanie nemusíš a daníš všetky svoje celosvetové príjmy v krajine daňového domicilu (nezáleží na trvalom pobyte, ako tu je v diskusii chybne uvedené). To ale záleží od konkrétnej zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia medzi SR a Nemeckom, aby určila, v ktorom štáte si daňový rezident.

        • Tomas

          Odpovedať Odpovedať 13. marca 2019

          Zdravim pani,

          Mam jednu otazku ori registrovani na interactive brokers: vyzaduju danove cislo, ale kedze som fyzicka osoba, ziadne nemam, takze jednoducho zaskrtnut ze ziadne na Slovensku nedavaju? Pyram sa preto, lebo neskor vyskoci okno upozornujuce na to.

          S pozdravom,
          Tomas

          • Norbert Nepela

            14. marca 2019

            Ahoj Tomáš, daňové číslo fyzickej osoby nepodnikateľa je jeho rodné číslo (bez lomítka).

  • Miroslav Ficko

    Odpovedať Odpovedať 8. decembra 2018

    Zdravim Norbert mam otazku ohladom otvarania uctu. Neviem aku mam zvolit adresu kedze pracujem aj platim dane v nemecku no trvale bydlisko aj obcianstvo mam slovenske. Mam teda zvolit Residential Country – Germany a Country of Legal Residence – Slovakia ?

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 8. decembra 2018

      Ahoj,
      trvalý pobyt by si mal mať nahlásený tam, kde tráviš 183 a viac dní v roku. Ak je to Nemecko, malo by to byť tam. Toto väčšina ľudí pracujúcich v zahraničí nedodržiava a potom vznikajú situácie, keď človek reálne žije v jednom štáte ale „úradne“ v štáte inom. V každom prípade, pre úradné účely sú smerodajné údaje v Tvojich dokladoch. U akáho brokera si otváraš účet?

      • Miroslav Ficko

        Odpovedať Odpovedať 8. decembra 2018

        Tak mam nahlaseny pobyt aj v Nemecku a som tu v podstate cely rok ale doklady mam stale Slovenske kedze tam mam aj trvale bydlisko . Takze tam mam dat cisto Residential Country – Slovakia ? Ucet otvaram v interactive brokers

        • Norbert Nepela

          Odpovedať Odpovedať 8. decembra 2018

          Ak máš trvalý pobyt na Slovensku, uvádzaš Slovensko.

          • Jozef

            9. decembra 2018

            Nie je to celkovo pravda. V SRN neexistuje nieco ako prechodny pobyt z pohladu slovenskych zvyklosti. Zweiter Wohnsitz sa tomu podoba asi najviac, ale to je cele trolinku inak ponimane. miro je obcan eu zije v srn kde plati dane a preto ma prakticky trvaly pobyt tam a na sr niem

          • Norbert Nepela

            10. decembra 2018

            Slovenská legislatíva jasne hovorí, že ak sa niekde zdržuje viac ako 183 dní v roku, má povinnosť si „vyriešiť“ trvalý pobyt tam. Teda ak žijem väčšinu času v SRN, podľa slovenských zákonov som povinný si tam zriadiť trvalý pobyt (akokoľvek sa to tam oficiálne nazýva). V dôsledku je potrebné si trvalý pobyt na Slovensku odhlásiť. Toľko legislatíva. Prax je evidentne trochu iná 😉 Ale máš pravdu, z právneho pohľadu by teda nemal mať na Slovensku trvalý pobyt.

      • Ivan

        Odpovedať Odpovedať 21. decembra 2018

        Norbert: To nie je pravda. Trvalý pobyt a daňový domicil je niečo úplne iné! Trvalý pobyt v zahraničí si nevybavíš len tak, ale až po 5 rokoch nepretržitého pobytu v krajine (platí vo vačšine krajín EU, určite napr. v ČR).

        Zároveň, ak sa viac než cca tuším 180 dní zdržiavaš napr. v tom Česku, tak si z pohľadu českých zákonov považovaný za daňového rezidenta (daňový domicil) Českej republiky. Zároveň ale podľa slovenských zákonov, keď máš trvalý pobyt na Slovensku, si považovaný za daňového rezidenta Slovenskej republiky. (Trvalý pobyt možeš mať hocikde a nikto ťa nemože donútiť si ho zmeniť, neexistuje taká povinnosť).

        Keďže si v takom prípade považovaný za daňového rezidenta dvoch štátov, treba tento konflikt vyriešiť na základe zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia s príslušným štátom. Zmluva s ČR v mojom prípade hovorí, že som rezidentom ČR, keďže tu mám stredisko životných záujmov, stály byt apod. Viď https://www.financnasprava.sk/sk/obcania/dane/dan-z-prijmov/obcania-sr-v-zahranici#KonfliktDvojitejRezidencie

        Tzn. pri registrácii na Degiru som uviedol trvalý pobyt na Slovensku a daňovú rezidenciu v ČR.

        • Norbert Nepela

          Odpovedať Odpovedať 27. decembra 2018

          Ivan, ďakujem za uvedenie na pravú mieru. Pozrel som to detailnejšie, samozrejme, máš pravdu.

  • Michal Masar

    Odpovedať Odpovedať 18. novembra 2018

    Zdravím Norbert, mám otázku k brokerovi Lynx. Minimálny vklad 2000€ je považovaný ako úvodný minimálny vklad na vytvorenie účtu, alebo sa jedná o akýkoľvek pravidelný vklad, ktorý budem chcieť vykonať počas môjho pravidelného investovania (môj plán je nakupovať za cca 800€ kvartálne)? Dík, Michal

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 20. novembra 2018

      Ahoj Michal,
      2000 Eur je minimálny úvodný vklad. Následné vklady nie sú zdola ani zhora obmedzené.
      Noro

  • Jerdna81

    Odpovedať Odpovedať 17. novembra 2018

    Dobry den. Nema niekto skusenosti s brokerom Cap trader? Ide o nemeckeho sprostredukuceho brokera pre interactive brokers, cize nieco ako Lynx akurat ma oproti Lynxu vyhodnejsie poplatky – napr. Xetra 0.1% od 4 EUR, USA od 2 USD atd.

  • Karol

    Odpovedať Odpovedať 11. novembra 2018

    Zdravim Vás Norbert, chcel by som sa opýtať ohľadom IB. Nový účet keď sa otvára, nemusí to byť min 10000 iba pri investovani, alebo aj pri iných typoch obchodovania, napr opcie?

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 11. novembra 2018

      Zdravím Karol,
      po novom už IB nevyžaduje minimálny úvodný vklad pre cash účet a len 2000 USD pre margin účet. Stále však platí, že do výšky účtu 2000 USD človek platí „activity fee“ 20 USD mesačne a od 2000 do 100 000 USD platí 10 USD mesačne. T.j., stále sa pri nízkom objeme prostriedkov a nízkom počte transakcií viac oplatí na úvod Lynx ako IB.

      • Karol

        Odpovedať Odpovedať 18. novembra 2018

        Skvelé, ďakujem pekne. Ja chcem aj obchodovat opcie a popritom aj investovať, tak to bude v pohode.

  • Nela

    Odpovedať Odpovedať 10. novembra 2018

    Dobry den,
    Ja mam otvoreny ucet vo fio. V case otvarania bol poplatok 0,15% min 9,95eur, vyhodnejsi pre mna ako 0,12% u Lynx, lebo min suma bola ak dobre pamatam 12eur. Inak nemam ziadne ine poplatky za ucet. Pre mna kamenna pobocka je skor vyhoda ale realne tam aj tak clovek zajde minimalne. Takze fio az tak drahe nie je. Jedina nevyhoda, co som casom zistila je mierne obmedzenie ponuky burz, kde fio investuje, co som na zaciatku neriesila, lebo moj ciel primarne bola xetra. Ak chcete investovat napr. priamo dolare musite ist cez nyse.

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 11. novembra 2018

      Fio je aktuálne s 9,95 Eur výrazne drahší ako uvedená štvorka brokerov. Okrem toho som svojho času mal celkom problém s kvalitou exekúcie, čo údajne (podľa skúseostí viacerých našich členov) stále pretrváva. Takže preto som fio nezaradil. Kamenná pobočka je pozostatok doby minulej, aj keď ako psychologický faktor to beriem.

  • Daniela

    Odpovedať Odpovedať 7. novembra 2018

    Super článok, ďakujem za info 🙂 zaujímalo by ma čo hovoríte na fio a eToro v prípade ak robím 1 obchod za pol roka v max. hodnote 1000 €.
    Ďakujem.

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 11. novembra 2018

      eToro je social trading platforma, nepovažujem ju za brokerage typu IB. Lynx a podobne. Skôr by som eToro prirovnal k platforme covesting.com, ktorú pred pár rokmi kúpil Interactive brokers.

  • Štefan

    Odpovedať Odpovedať 29. októbra 2018

    Ahojte.
    (otázky pre všetkých)
    Prosím vás, má niekto skúsenosti v brokerom LYNX?
    Dosť mi vadí, že nemá automatickú konverziu meny.

    Cez akého brokera obchodujete? stratégiu „buy and hold“?

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 30. októbra 2018

      Ahoj,
      Lynx je broker, ktorý využíva na obchodovanie platformu aj technológiu Interactive Brokers (IB), pričom oproti IB majú výhodu v slovenskej/českej podpore a v tom, že sú lacnejší za predpokladu, že realizuješ max 2 obchody mesačne a hodnota Tvojho investičného účtu je nižšia ako 100 tis. USD. Spoľahlivosťou a úrovňou služieb inak nie je rozdiel.

      Automatická konverzia meny pri cash účte bola len pri DeGiro a má ju tiež XTB. Lynx aj IB myslím majú automatickú konverziu len pri margin účtoch (čo po novom nie je problém, len treba vložiť min. 2000 USD).

      Ja osobne obchodujem „buy and hold“ cez Interactive brokers.
      Do čoho si plánoval investovať?

  • Jano

    Odpovedať Odpovedať 24. októbra 2018

    Ahoj,

    super článok. Musím však upozorniť na fakt že v pripade ak sa registrujete na De giro, pri zadávaní IBANU neprijma slovenské banky resp. účty so slovenským ibanom. Bez zadania ibanu Vám registrácia nie je možná. Neviete ako to riešit?

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 24. októbra 2018

      Ahoj,
      ďakujem 🙂 Problém s IBAN-om sa týka niektorých „mutácií“ DeGiro, napr. nemeckej, pričom ide o spôsob implementácie smernice proti praniu špinavých peňazí. Pokiaľ viem, tak írska mutácia DeGiro takýto problém nemá. Cez ktorú mutáciu ideš?

      • Jano

        Odpovedať Odpovedať 24. októbra 2018

        Praveze cez Irsku verziu, cesku som skusat kvoli kurzom neskusal.Kazdopadne po zvyrazeni kolonky na zadanie Ibanu degiro vypise ze nie na uzemi nasej krajiny sluzby neposkytuju.

        • Norbert Nepela

          Odpovedať Odpovedať 24. októbra 2018

          Prosím, vieš mi poslať screenshot na mail info@papucovyinvestor.sk. Preverím to. V každom prípade, ja som s tým pri otváraní nemal problém a mám účet v írskom DeGiro s SK bankovým účtom.

        • Norbert Nepela

          Odpovedať Odpovedať 24. októbra 2018

          Takže, podľa vyjadrenia DeGiro, od 23.10. je otvorenie účtu umožnené len pre rezidentov krajiny, v ktorej má DeGiro pobočku. Slováci si teda aktuálne nový účet u DeGiro už neotvoria, už otvorené účty zostávajú nedotknuté.

  • Maťo

    Odpovedať Odpovedať 17. októbra 2018

    Veľmi dobrý článok, škoda ze som ho nečítal tak v roku 2009, kedy som chcel začať s akciami (veď bola kríza) a skončil som u CFD, čomu sol vtedy až tak veľmi nerozumel…

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 17. októbra 2018

      Ahoj Maťo,
      ďakujem, cením si to. V skutočnosti situácia medzi brokermi bola v roku 2009 diametrálne odlišná, takže údaje z článku by vtedy neboli vôbec relevantné 🙂 Ale princípy výberu brokera sú, samozrejme, nadčasové 😉

  • Konstantin Kocian

    Odpovedať Odpovedať 12. októbra 2018

    Dobry den.
    Dakujeme za vyborny clanok.
    Mam par otazok k Lynx,pisete ze
    „U Lynxu za US akcie zaplatíš 0.01 USD za akciu, minimálne 5 USD, maximálne 1% z objemu transakcie. Za EUR akcie a ETF zaplatíš 0.12% z objemu transakcie, minimálne 6 EUR. Lynx však nemá tzv. Activity fee ako IB, takže ak spravíš mesačne maximálne 1-2 transakcie, oplatí sa nákladovo viac Lynx ako IB (avšak len do hodnoty portfólia 100 000 USD).“
    Preco sa oplati Lynx len do hodnoty portfólia 100 000 USD a potom uz skor Interactive brokers?
    Dakujem za odpoved.

    Kosto

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 12. októbra 2018

      Je to preto, že IB účtuje paušálnu „activity fee“ len do hodnoty portfólia 100 000 USD. Ak máš na účte viac, platíš len za reálne transakcie, a poplatky u IB sú lacnejšie ako u Lynxu. Príklad: Investujem 1x mesačne do UCITS ETF na Xetre. Ak mám portfólio v hodnote pod 100 000, u IB zaplatím pooplatok 4 Eurá a na konci mesiaca doplatím do 10 USD. U Lynxu zaplatím 6 EUR a nedoplácam nič. Avšak pri portfóliu nad 100 tis. u IB zaplatím iba 4 Eurá a pri Lynxe stále 6 Eur.

  • Karol Koprivnansky

    Odpovedať Odpovedať 30. januára 2018

    Vdaka Norbert,
    ako vzdy k veci a zrozumintelne, ocenujem aj doplnujucu informaciu.

    Pre ostatnych pripsievatelov prikladam este odpoved z DeGiro (NL), ktoru mi medzicasom poslali vo vztahu k Irish website:

    Thank you for your e-mail. The language setting of the platform is always locked to the native language that is used in the country you open the account in. As I expect a language option to become available in the future, I do not think this will become available soon. Currently the only solution is to open an account through our Irish website. These accounts have the language set to English and a base currency in euro. The only downside is that the transaction costs will be slightly higher for the Dutch and Belgian exchange and you won’t have the possibility to make deposits using the iDeal payment method.

    If you have any further questions please do not hesitate to ask.

    With kind regards,

    Met vriendelijke groet,

    Ivo de Vries

    T +31 (0)20 535 34 96
    F +31 (0)20 535 34 99
    I http://www.degiro.nl

    DEGIRO
    Rembrandt Tower – 9th Floor
    Amstelplein 1
    1096 HA Amsterdam

  • Karol

    Odpovedať Odpovedať 29. januára 2018

    Ďakujem za zrozumiteľný prehľad najdôležitejších aspektov pri výbere brokera. Vieme či DeGiro spĺňa odporúčané podmienky nahrady/ochrany vkladov? A tiež kde dochádza k zdaneniu ziskov po ročnom obdobi ak DeGiro účet je otvorený v CR alebo inde-keďže v SR sa otvoriť nedá a zdá sa mi že má výhodné podmienky.
    Vopred ďakujem za názor a zaslúženú prácu papucovych investorov.
    Karol

    • Norbert Nepela

      Odpovedať Odpovedať 29. januára 2018

      Ahoj Karol,
      DeGiro podlieha schéme na ochranu investícií v Holandsku, kde má registrované sídlo. Ochrana je do výšky 20tis EUR. DeGiro však má všetky klientske peniaze v samostatnej spoločnosti, ktorej jediným predmetom činnosti je práve držať prostriedky a investície klientov, čiže v prípade úpadku DeGiro sa klientske peniaze nedostanú do konkurznej podstaty. Preto DeGiro tvrdí, že ochrana 20tis. je úplne postačujúca, pretože riziko straty peňazí nehrozí.
      To, kde si otvoríš účet, nemá vplyv na to, kde zdaňuješ príjmy. Tvoj daňový domicil je určený buď Tvojím trvalým podbytom alebo miestom, odkiaš poberáš väčšinu príjmov. Čiže pre väčšinu Slovákov to bude práve Slovensko.

      DeGiro je síce asi najlacnejší broker na trhu, no oproti iným má aj nevýhody – nedokážeš nakupovať ETF domicilované v USA a majú pobiednejší reporting. Na druhej strane, poplatky sú naozaj nízke a nepotrebuješ vysoký minimálny počiatočný vklad – stačí 1 Euro. Výber brokera je vždy o viacerých faktoroch, ale to si si už prečítal v článku 🙂

Pridaj komentár

* Povinný údaj