Som ešte vôbec potrebný? Ako AI mení rolu investičného poradcu

Norbert Nepela

Som ešte vôbec potrebný? Ako AI mení rolu investičného poradcu

Počas uplynulého mesiacov sa udiali 2 veci, ktoré zásadnejšie ovplyvnili môj pohľad na investičné poradenstvo a riadenie investícií. Niežeby sa takéto veci v poslednej dobe nestávali aj častejšie, ale v poseldnej dobe mi to tak nejak viac „došlo“.

Prvá z nich sa týkala moje práce na investičnej analýze. Už dlhšie využívam screener s preddefinovanými kritériami na identifikáciu kandidátov do môjho dividendového portfólia, avšak následnú investičnú analýzu, takpovediac „oddelenie zrna od pliev“, som robil „poctivo manuálne“. Síce bežne využívam AI na sumarizáciu výročných správ a účtovných závierok firiem, ale teraz som zašiel ešte ďalej. Využil som možnosť „Deep research“ (Rozšírené vyhľadávanie) v ChatGPT (v Plus verzii je k dispozícii 10 takýchto analýz mesačne), nahral som mu výročnú správu a posledné finančné dáta a požiadal ho o detailnú investičnú analýzu v mnou požadovanej štruktúre, vrátane investičnej tézy pre a aj proti. Chalan „makal“ cca 15 minút, okrem nahratých .pdf prešiel ďalších cca 30 online zdrojov a „vypľul“ asi 5 stranovú detailnú analýzu požadovanej spoločnosti. Keď som si ju prechádzal a kontroloval faktografickú správnosť s poskytnutými zdrojmi, bol som prekvapený, že až na malé detaily bola analýza veľmi kvalitne spracovaná. Minimálne tak dobre, ako keď to robím „poctivo manuálne“, a určite významne rýchlejšie. Tak mi napadlo, či vôbec ešte dáva zmysel robiť vlastnú analýzu? Však aj tak len čerpám z dát online a v drvivej väčšine prípadov nič nového k stovkám online dostupných analýz asi nepridám. A ak chcem následne porovnať viacero takto detailne zanalyzovaných kandidátov, opäť mi AI ponúkne porovnanie spolu s návodom, ako sa rozhodovať, prípadne koľko čoho dať do portfólia. Tak kde je moja pridaná hodnota ako investičného analytika?

Druhá situácia bola, keď som absolvoval konzultáciu s klientom. Pozerajúc potom naspäť na predchádzajúce konzultácie a tiež na otázky a diskusie na sociálnych sieťach, v princípe 90% otázok sa týka zloženia pasívneho indexového portfólia a výberu konkrétnych ETF doň. A toto je tiež vec, kde AI vie veľmi dobre poradiť. Má totiž k dispozícii viac zdrojov ako prakticky ktorýkoľvek investičný poradca. A vie ich veľmi rýchlo „vytiahnuť“, krosreferencovať voči požiadavkám klienta a odporučiť výsledné portfólio. A to pravdepodobne nebude o nič horšie ako to od profi investičného poradcu. Stačí si len otvoriť ChatGPT (alebo inú AI podľa preferencie) a pýtať sa. Tak kde je moja pridaná hodnota ako investičného poradcu?

Chvíľu som si myslel, že mojou pridanou hodnotou je to, že viem, ako sa „správne“ pýtať. Ktoré otázky sú dôležité, aby mi AI dala dobrý výstup. Ale aj tu som narazil. Stačí sa AI opýtať niečo v zmysle: „Čo o mne potrebuješ vedieť, aby si mi vedel zostaviť na mieru šité ETF portfólio?“. A AI sa už bude pýtať sama... Vyskúšaj si to... ako to dopadlo?

AI toho už dnes vie veľmi veľa. Vie vzdelávať, poradiť, plánovať, analyzovať. Ak niekoho profesia stojí na tom, že má veľa naštudované o určitej oblasti a jeho výstupom je, že túto znalosť aplikuje na konkrétnu situáciu klienta, veľmi skoro bude jeho job pod tlakom (ak už nie je). Týka sa to nielen investičných poradcov, ale aj daňových poradcov, právnikov, či medicínskej diagnostiky.

Čo je teda pridaná hodnota človeka-poradcu?  Ak je oblasť medicínskej diagnostiky smerodajným vodidlom, tak napríklad v oftalmológii AI síce dokáže diagnostikovať šedý zákal o niečo lepšie ako skúsený oftalmológ (presnosť 84-94% pri AI vs. 75%-93% pri človeku) a výrazne lepšie ako menej skúsený lekár (tí majú presnosť len 54%-80%), ale najlepšie výsledky diagnostiky sa dosahujú pri kombinovanom použití AI a lekára (zdroje napr. tu, tutu). Som presvedčený, že pri investičnom poradenstve je to podobné.

Čo tým chcem povedať?

AI to je a bude. A veľmi skoro nahradí to, čo investiční poradcovia aktuálne robia. Priemerný investor si už dnes pomocou AI dokáže:

  • zostaviť portfólio ETF fondov
  • urobiť vlastný prieskum k firme, ktorú chce analyzovať
  • simulovať dlhodobý vývoj investície
  • zanalyzovať dividendový potenciál
  • napísať plán, alebo si ho dať AI navrhnúť
  • nechať dať tipy na ďalšie kroky, čo si treba premyslieť
  • nechať vysvetliť pojmy, princípy, modely a metódy

Lenže to, že AI niečo odporučí, ešte neznamená, že to ašpirujúci investor aj správne pochopí a zrealizuje. Z investičného odborníka sa preto stáva rozhranie medzi AI a klientom. Jeho úlohou bude klienta naučiť rozumieť vlastnému portfóliu. Aby vedel, prečo investuje tak, ako investuje, čo môže od portfólia očakávať a minimalizoval šancu, že spraví chybu. Lebo ak chce klient zarobiť nadpriemerne, stále to nebude o tom, čo vie AI, ale čo robí klient. Ako sa rozhoduje. Ako reaguje. Ako premýšľa. Ako vydrží...


Podobné články

Kľúč k investičnému úspechu

Norbert Nepela

Čítať článok

Roboporadca či broker? Ako sa rozhodnúť

Norbert Nepela

Čítať článok

Kedy predať?

Norbert Nepela

Čítať článok

13 investičných mýtov súčasnosti

Marián Ďurica

Čítať článok

Kľúč k investičnému úspechu

Norbert Nepela

Čítať článok

Roboporadca či broker? Ako sa rozhodnúť

Norbert Nepela

Čítať článok

Valuácia „Papučovým“ spôsobom

Norbert Nepela

Čítať článok